تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,953,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,921 |
اهداف پیشرفت دانشآموزان ناشنوا: تحلیل مبتنی بر شخص | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 15، آبان 1388، صفحه 1-21 اصل مقاله (211.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدریگرگری؛ ناصر بیرامی | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
این پژوهش، نیمرخ انگیزشی دانشآموزان ناشنوا و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر تواناییهای فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان ناشنوای شهر تبریز بودند. 78 نفر از دانشآموزان (30 دانشآموز دختر و 48 دانشآموز پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. پرسشنامههای هدفگرایی تحصیلی و ادراک دانشآموزان از توانایی فراشناختی خود به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای گروهبندی دانشآموزان، روشهای آماری تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت. نتایج پژوهش سـه گروه از دانشآموزان: ( الف) خوشه دانشآموزان هـدفگرایی پیشرفت پایین (ب) خوشة دانـشآموزان چیرگی- هدف و گرایش- عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانشآموزان ناشنوای خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانایی فـراشناختی با دو گروه دانشآموزان «هدف پیشرفت پایین» و گروه «چیرگی - هدف و گرایش- عملکرد متوسط» تفاوت معنیداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف پیشرفت؛ توانایی فراشناختی؛ دانشآموزان ناشنوا؛ تحلیل مبتنی بر شخص | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 891 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |