تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,589 |
نقش آمادگی برای یادگـیری خود - رهبر و نگرش تـفکر انتقادی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 17، اردیبهشت 1389، صفحه 77-98 اصل مقاله (236.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحیده عبداللهی عدلیانصار؛ اسکندر فتحی آذر؛ پروانه علائی | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. جامعهی آماری این تحقیق تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که 346 دانشجو در رشتههای مختلف تحصیلی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس آمادگی برای یادگیری خود-رهبر (SDLR)، پرسشنامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار آماریSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد: بین مولفههای آمادگی برای یادگیری خود-رهبر، نگرش تفکر انتقادی و عملکرد تـحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در نمرهی کلی یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی تفاوت معنیدار وجود ندارد، همچنین تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) عدم تفاوتهای جنسیتی را در مولفههای یادگیری خود- رهبر نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که خودپنداره و نگرش تفکر انتقادی به طور مثبت عملکرد تحصیلی را پیشبینی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی برای یادگیری خود-رهبر؛ نگرش تفکر انتقادی؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 648 |