تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,944 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,819 |
پیشبینی جهتگیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 17، اردیبهشت 1389، صفحه 1-25 اصل مقاله (262.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری؛ فریبا حسینی اصل | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس در انگـیزش چیرگـی (تبحر) دانشآموزان راهـنمایی با روش همبستگی انـجام گرفت. آزمودنیهای پژوهش، شامل 300 دانشآموز (150 دانشآموز پسر و150 دانشآموز دختر) بودند که به وسیلهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامههای ساختار اهداف کلاس درس بلک بورن و پرسشنامهی هـدفگرایی تحصیلی بوفارد، وزیو، رومانو، کوئینارد، بوردلیو و فـیلبو برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که تکالیف جالب و برانگیزاننده کلاس درس مهمترین پیشبینیکنندهی انگیزش چیرگی (تبحر) دانشآموزان است. این متغیر 12% درصد از واریانس انگیزش هدف چیرگی (تبحر) را تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش هدف پیشرفت؛ انگیزش هدف چیرگی؛ ادراک از ساختار کلاس درس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,073 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 845 |