تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,099 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,553 |
بررسی میزان بیانضباطیهای دانشآموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 19، آبان 1389، صفحه 135-157 اصل مقاله (284.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد مصرآبادی1؛ رحیم بدری2؛ شهرام واحدی2 | ||
1دانشگاه تربیت معلم آذربایجان | ||
2دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
یکی از عوامل مرتبط با معلم که موجب ایجاد و تداوم مشکلات انضباطی دانشآموزان میشود، انتخاب و اعمال منابع نامناسب اقتدار از سوی معلم میباشد. براساس طبقهبندی منابع اقتدار اجتماعی توسط فرنچ و راون حداقل پنج منبع اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص، مرجع و تنبیهی را میتوان برای معلمان تعریف کرد. برای آگاهی از اثرات اعمال این منابع اقتدار بر میزان بیانضباطیهای دانشآموزان در قالب یک طرح پژوهشی پیمایشی به بررسی نظرات 491 نفر از دانشآموزان دبیرستانی پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میانگین بیانضباطی دانشآموزان در شرایط کاربست اقتدار تنبیهی دارای بالاترین و سپس بیشترین بیانضباطیها به ترتیب در شرایط کاربست اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص و کمترین میزان بیانضباطی در شرایط کاربست اقتدار مرجع رخ میدهد. همچنین پسرها نسبت به دخترها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی بیانضباطی بیشتری از خود نشان میدهند. بخش دیگری از نتایج نشان داد که هرچه سطح تحصیلی پدران بالاتر برود میزان بیانضباطیهای آنها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی افزایش پیدا میکند. علاوه بر این بین سطح پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با میزان بیانضباطی در شرایط کاربست منابع مختلف اقتدار معلم رابطهی معناداری به دست نیامد. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد که بهتر است معلمان بیشترین استفاده را از منبع اقتدار مرجع نمایند و در مورد دانشآموزان پسر و فراگیرانی که از سطح پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردار هستند و نیز به طبقات بالای اجتماعی تعلق دارند، از اقتدار تنبیهی حداقل استفاده را نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کلاس؛ بیانضباطی؛ بدرفتاری دانش-آموزان؛ اقتدار معلم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 563 |