تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,493,223 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,600 |
اثربخشی روشهای آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفافسازی ارزش-ها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 19، آبان 1389، صفحه 91-111 اصل مقاله (260.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فرید؛ اسماعیل سعدیپور؛ یوسف کریمی؛ محمدرضا فلسفینژاد | ||
دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روشهای آموزش مستقیم، شفافسازی ارزشها، شنـاختی اخـلاق و تلـفیقی بر قـضاوت اخـلاقی دختران دبیرستانـی صورت گرفت. شرکتکنندههای این پژوهش را 116 نفر از دانشآموزان دختر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل میدادند که به صورت تصادفی خوشه انتخاب شدند و در 5 گروه 23 نفری جایگزین شدند. 4 گروه یکی از روشهای آموزشی را دریافت نمودند و یک گروه هم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون قضاوت اخلاقی DIT (آزمون مباحث معین) جیمز رست استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازروش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که روشهای آموزشی باعث افزایش و بالا رفتن قضاوت اخلاقی دانشآموزان میشود. از بین روشهای آموزشی، آموزش شناختی اخلاق بیشترین تأثیر را داشت. همچنین روش آموزش مستقیم، برخلاف پیشبینیها جزو روشهای مؤثر بود و از نظر تأثیر دومین روش مؤثر در بین روشهای مورد استفاده بود. روش آموزش تلفیقی نیز توانست سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد. در نهایت روش شفافسازی ارزشها کماثرترین روش آموزشی برای افزایش قضاوت اخلاقی شناخته شد. در نتیجه، آموزش توانسته است سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
قضاوت اخلاقی؛ آموزش شناختی اخلاق؛ آموزش مستقیم؛ شفافسازی ارزشها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 542 |