تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,953,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,181 |
بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 20، بهمن 1389، صفحه 41-63 اصل مقاله (233.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریدهسادات حسینی؛ محمد خیر | ||
دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای مرتبط با معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان است. امروزه روانشناسان تربیتی معتقدند که دانشآموزان در طی آموزش رسمی (مدرسهای) نه تنها به کسب دانش و مهارتهای شناختی نایل میشوند، بلکه هیجانات خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را رشد میدهند. اما تحقیق بر روی هیجانات در بافتهای آموزشی به آرامی در حال ظهور است و به ویژه هیجانات خوشایند به وسیلهی محققان تعلیم و تربیتی نادیده گرفته شده است. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه پیشبینیکنندگی حمایت عاطفی و کیفیت تدریس معلم در هیجانات مثبت و منفی تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 270 نفر (127 دختر و 143 پسر) از دانشآموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز با روش نمونهگیری خوشهایی تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه حمایت عاطفی معلم، مقیاس کیفیت تدریس معلم، پرسشنامه هیجانات پیشرفت- ریاضیات و پرسشنامهی تنظیم هیجانی را تکمیل نمودند. میانگین سنی گروه نمونه 25/15 و انحراف معیار 14/1 بود. یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوهی همزمان بررسی شد. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که متغیر کیفیت تدریس معلم میتواند هیجانات مثبت ریاضی و تنظیم هیجانی را به صورت مثبت و معناداری پیشبینی نماید و متغیر حمایت عاطفی معلم، هیجانات منفی ریاضی را به صورت منفی و معنادار پیشبینی میکند. بر طبق نتایج این پژوهش معلم نقش مهمی در ایجاد هیجانات مثبت و منفی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان داراست. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت عاطفی معلم؛ کیفیت تدریس معلم؛ هیجانات تحصیلی ریاضی؛ تنظیم هیجانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,972 |