تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,838 |
تیپهای انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 21، اردیبهشت 1390، صفحه 19-42 اصل مقاله (290.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری؛ صمد مرادی؛ حامد حسینپور | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
این پژوهش نیمرخهای انگیزشی دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی مورد مطالعه قرار داد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. 370 دانشجو از دانشکدههای مختلف با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهی انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف جامعهپسند، مقیاس نگرش کلاسی و پرسشنامهی راهبردهای یادگیری به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی، تـحلیل واریانس چـندمتغیره (MNOVA) و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتایج پژوهش، چهار گروه از دانشجویان: (الف) دارای جهتگیری انگیزش درونی (ب) دارای جهتگیریهای درونی و درونفکنی شده (ج) جهتگیری انگیزشی چندگانه بالا (د) جهتگیری بیانگیزشی را شناسایی کرد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان خوشه «انگیزش چندگانه» از لحاظ شناختی، عاطفی و اجتماعی نسبت به سه گروه دیگر، عملکرد سازگارانهتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل مبتنی بر شخص؛ جهتگیریهای انگیزشی؛ بازده شناختی ـ عاطفی ـ اجتماعی؛ تحلیل خوشهای سلسله-مراتبی؛ انگیزش درونی و انگیزش مهار شده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462 |