تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,157 |
تأثیر آموزش نوروفیدبک بر ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تیروکمان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 22، مرداد 1390، صفحه 121-142 اصل مقاله (285.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی نظری1؛ مهتا اسکندرنژاد1؛ بهروز عبدلی2؛ محمدکاظم واعظ موسوی3 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2دانشگاه شهیدبهشتی | ||
3دانشگاه امام حسین(ع) | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد و ویژگیهای الکتروانسفالوگرام در ورزش تیروکمان بود. 45 دانشجوی دختر به طور تصادفی به سه گروه نوروفیدبک واقعی (آموزش نوروفیدبک براساس امواج مغزی خود فرد)، گروه نوروفیدبک ساختگی (عدم ارایه فیدبک ها براساس امواج مغزی فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفیدبک) تقسیم شدند. 20 جلسه نوروفیدبک شامل 10 دقیقه آموزش تقویت موج آلفا در ناحیه T3 بوده و20 دقیقه بعدی به پروتکل آلفا-تتا در ناحیهPz اختصاص یافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسهای آموزش تیروکمان، افراد در پیشآزمون و پسآزمون (رکورد تیروکمان و متغیرهای الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتیجه تحلیل کوواریانس یکطرفه افزایش معنیدار میانگین رکوردها را در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با دیگر گروهها نشان داد (05/0>p). همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیره در موج آلفا ناحیه گیجگاهی چپ گروه نوروفیدبک واقعی تغییر معنیداری را نشان داد. نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک میتواند ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تیروکمان تغییر دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوروفیدبک؛ الکترانسفالوگرافی کمی؛ نوروفیدبک ساختگی؛ تیروکمان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 584 |