تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,332 |
بررسی رابطه محیط اجتماعی (جو مدرسه) و میزان خودتنظیمی در دانشآموزان دبیرستانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 23، آبان 1390، صفحه 133-153 اصل مقاله (306.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
انسی کرامتی* 1؛ فاطمه شهامت ده سرخ1؛ حسین خسروی2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه پیام نور مشهد | ||
چکیده | ||
عوامل متعددی وجود دارند که میتوانند بر میزان خودتنظیمی دانشآموزان اثرگذار باشند. در پژوهش حاضر به بررسی نقش جو یا محیط اجتماعی مدرسه (که حاصل ادراک جمعی افراد از محیط کاریشان میباشد)، در این زمینه پرداخته شده است. همچنین این فرضیه که «جو باز مدرسه پیشبینیکننده سطوح بالاتر خودتنظیمی است» مورد آزمون قرار گرفت. نمونه مورد بررسی 415 نفر از دانشآموزان سال سوم 4 دبیرستان دخترانه در سال تحصیلی 1389-1388 بودند که در دو طبقه دارای موقعیت اجتماعی- اقتصادی بالا و پایین قرار داشتند و به سه پرسشنامه مربوط به «جو اجتماعی مدرسه»، «خودتنظیمی» و «انگیزش تحصیلی»، پاسخ دادند. در این مطالعه که به روش علی- مقایسهای انجام شد؛ وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی (نمره معدل دانشآموزان)، مورد کنترل قـرار گـرفت و تجزیه و تـحلیل نـتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون چنـدگانه با مـدل سلسلهمراتبی، جهت بررسی سهم متغییر پیشبین (جو مدرسه) نشان داد که فرضیه مورد پژوهش تأیید شده و سه متغیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و جو مدرسه، پیشبینیکننده معناداری برای سطوح بالاتر خودتنظیمی هستند. همچنین متغیر جو مدرسه 6/18% از واریانس متغیر ملاک را در این پژوهش، پیشبینی کرد (01/0>p ،38/23). | ||
کلیدواژهها | ||
جو مدرسه؛ خودتنظیمی؛ انگیزش تحصیلی؛ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 665 |