تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,330 |
مقایسهی اثربخشی شناختدرمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان دختر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 23، آبان 1390، صفحه 75-94 اصل مقاله (257.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فیروزه سپهریان* | ||
دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر در صدد بر آمده است تا اثربخشی روشهای شناختدرمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه را در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر سقز مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور 160 نفر به شیوهی تصادفی از آموزش و پرورش شهرستان سقز انتخاب شدند. از طریق آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر و مصاحبه بالینی 43 نفر مضطرب شدید شناخته شدند. سپس40 نفر از این تعداد به شیوهی تصادفی در گروههای آزمایشی (سه گروه) و کنترل (یک گروه) قرار گرفـتند. گروه اول شناخت درمانی، گروه دوم حساسیتزدایی تدریـجی و گروه سوم آموزش شیوههای صحیح مطالعه را به مدت ده جلسه یک و نیم ساعته تجربه کردند و گروه چهارم، گروه کنترل را تشکیل داد. سپس آزمون اضطراب امتحان برای چهار گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه بر تفاضل نمرات پیش و پسآزمون و تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل در میزان کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروههای شناختدرمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در مقایسه با گروه حساسیتزدائی تدریجی کاهش بیشتری داشته است. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در پسآزمون عملکرد تحصیلی، تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایشی و گروه کنترل نشان داد. بنابراین مـیتوان نتیجه گـرفت که شناختدرمانـی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر به حساب میآیند و به نظر میرسد که شناخت درمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه تأثیر بارزتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امـحان؛ شناختدرمانی؛ حساسیتزدایی تدریجی؛ آموزش مهارتهای مطالعه؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 616 |