تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,086 |
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر بر بهبود رشد و مهارتهای اجتماعی دختران کمتوان ذهنی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 24، بهمن 1390، صفحه 175-202 اصل مقاله (318.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه میکائیلی منیع* ؛ علی عیسیزادگان؛ ملیحه نقوی هرزند | ||
دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی براساس مدل کفایت اجتماعی فلنر بر مهارتها و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله بود. برای رسیدن به این مهم از روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی 15-10 ساله شهر ارومیه را دربرمیگرفت که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند (91=N). از این تعداد 40 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و به طور تصادفی در گروه آزمایش (20n=) و گواه گمارده (20n=) شدند. هـر دو گروه بر اساس میانگین ضریب هوشی و سن هـمتا گردیدند. بر اساس مؤلفههای مدل کفایت اجتماعی فلنر برنامهای آموزشی طراحی و طی 30 جلسه اجرا گردید. هر دو گـروه با اسـتفاده از آزمون مـهارتهای اجتماعی و مقیاس رشـد اجتماعی واینلند پیشآزمون و پسآزمون شدند. جهت تحلیل دادهها آزمون t گروههای وابسته و تحلیل کوواریانس بکار رفت. نتایج مربوط به مقایسه پسآزمون گروههای آزمایش و گواه نشان دادند آموزش مبتنی بر مدل کفایت اجتماعی فلنر موجب بهبود مهارتها و رشد اجتماعی شده است (01/0P<). یافتههای مربوط به آزمون تـحلیل کوواریانس نـیز حاکی از وجود تـفاوت مـعنیدار نمرههای پیشآزمون و پسآزمون دو گروه برای متغیر مهارتهای اجتماعی (68/0= مجذور اتا، 56/70=F) و متغیر رشد اجتماعی (41/0= مجذور اتا، 32/46=F) بود. مقایسه ضرایب اتا و مقادیر F دو متغیر رشد و مهارتهای اجتماعی نشان داد آموزشها روی مهارتهای اجتماعی مؤثرتر واقع شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کمتوانی ذهنی؛ مدل کفایت اجتماعی فلنر؛ رشد اجتماعی؛ مهارتهای اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 785 |