![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه تبریز](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,972 |
مقایسه اثر بخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بر پیشرفت درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی دانشآموزان کمتوان ذهنی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 24، بهمن 1390، صفحه 97-116 اصل مقاله (257.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علیپور؛ معصومه پورمحمدرضای تجریشی* 1؛ عباس داورمنش2 | ||
1دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اوین. | ||
2دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هـدف مقایسه و تعیین اثربخشی روشهای آموزشی نقشه مفهومی و سخنرانی بـر پـیشرفت درس مـهارتهای اجتماعـی ـ اقتصادی انـجام شد. بدین مـنظور، 30 نـفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه سوم مقطع پیشحرفهای تبریز به تصادف انتخاب شدند و پیشرفت تحصیلی آنها در درس مهارتهای اجتماعی ـ اقتصادی از طریق آزمون معلم ساخته اندازهگیری شد. سپس آزمودنیها به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، مطالب درس را با استفاده از روش نقشه مفهومی به مدت 1 ماه دریافت کردند ولی فراگیران در گروه کنترل همان مطالب درسی را به شیوه سخنرانی فرا گرفتند. در پایان جلسات آموزشی پسآزمون (آزمون معلم ساخته) از هر دو گروه به عمل آمد و همچنین میزان یادسپاری دانشآموزان از طریق آزمونهای معلم ساخته (آزمونهای پیشرفت تحصیلی و عملکردی) 1 ماه پس از آموزش ارزیابی شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمرههای پیشرفت تحصیلی و یادسیاری دانش آموزان کم توان ذهنی معنادار (01/0 P<) است. با توجـه به آثار مثبت روش آموزشـی نقشه مـفهومی بر یادگیری مـعنادار میتوان از این روش در آموزش افراد کمتوان ذهنی که نیازمند یادگیری عمیق دانش میباشند استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ یادگیری معنیدار؛ پیشرفت تحصیلی و یادسپاری؛ کمتوانی ذهنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 725 |