تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,959 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,298,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,059,359 |
نقش راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و یادگیری از همتایان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی زبان ناگلیسی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 24، بهمن 1390، صفحه 77-96 اصل مقاله (270.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جمال عاشوری* ؛ سیاوش طالع پسند؛ ایمان ا.. بیگدلی | ||
دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای انگیزشی (هدفهای پیشرفت، خودکارآمدی و اضطراب امتحان)، راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی، بسطدهی و سازماندهی) و یادگیری از همتایان در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد. درکل 160 دانشآموز (102 دختر و 58 پسر) پایه سوم رشتههای نظری دبیرستانهای دولتی شهر پیشوا به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ و همکاران (1999) و نسخه تعدیل شده پرسشنامه هدفهای پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که خودکارآمدی، مرور ذهنی و جهتگیری هدف تبحرگرا با پیشرفت زبان رابطه مثبت و معنادار و اضطراب امتحان، یادگیری از همتایان و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی، یادگیری از همتایان و جهتگیری هدف تبحرگرا در یک مدل توانستند 37 درصد از واریانس پیشرفت در زبان انگلیسی را پیشبینی کنند و سهم خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت زبان بیش از سایر متغیرها بود. یک یافته غیرمنتظره نقش منفی یادگیری از همتایان در پیشرفت زبان انگلیسی بود. بخشی از یافتههای پژوهش حاضر با پژوهشهای قبلی همسو بود. نقش خودکارآمدی در پیشرفت زبان انگلیسی در مقایسه با سایر متغیرها برجسته بود. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای انگیزشی؛ راهبردهای یادگیری شناختی؛ یادگیری از همتایان؛ پیشرفت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 855 |