تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,293 |
تعداد مقالات | 15,841 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,073,006 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,858,994 |
مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در دانشآموزان واجد و فاقد باورهای وسواسی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 28، بهمن 1391، صفحه 23-40 اصل مقاله (243.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جلیل باباپور خیرالدین* ؛ عزت ا... احمدی | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در دانشآموزان واجد و فاقد باورهای وسواسی انجام گرفت. نمونه این پژوهش شامل291 دانش آموز بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از این تعداد 71 نفر دارای باورهای وسواسی آسیبشناختی بودند. همین تعداد دانشآموز فاقد باورهای وسواسی با همتاسازی از نظر جنس، سن، پایه و رشته تحصیلی انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی پنج وجهی (FFMQ) بر روی آزمودنیها اجرا شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. یافتهها نشان دادند دو گروه در زیرمؤلفههای سرکوبی و ارزیابی مجدد راهبردهای تنظیم هیجان با یکدیگرتفاوت معنیداری دارند (05/0P<). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد بین دو گروه در ذهن آگاهی و زیرمؤلفههای عمل از روی آگاهی، عدم واکنش به تجربه درونی و عدم قضاوت به تجربه درونی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P<). | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای تنظیم هیجان؛ سرکوبی؛ ارزیابی مجدد؛ ذهن آگاهی؛ باورهای وسواسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 968 |