تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,337 |
اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 25، اردیبهشت 1391، صفحه 127-156 اصل مقاله (317.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
تورج هاشمی* ؛ میر محمود میرنسب؛ رامین حبیبی کلیبر؛ اسکندر فتحی آذر؛ منصور بیرامی | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد کمکخواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانشآموزان بود.روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیهای پژوهش شامل 100 نفر (54 دختر و 46 پسر) از دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 91-1390 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل قـرار گرفتند. آزمودنیهای گـروه آزمایش بـه مدت 12 جلسه آموزشهای راهبرد کمکخواهی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه دادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای دانشآموزان گروه آزمایش در پسآزمون حل مسأله ریاضی بالاتر از گروه کنترل شده است. بنابراین آموزش راهبرد کمک خواهی منجر به افزایش عملکرد ریاضی دانشآموزان میگردد.پژوهش حاضر کاربردهایی برای معلمان ریاضی دارد که میتوانند از این راهبردها برای پیشرفت درس ریاضی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسأله ریاضی؛ راهبرد کمکخواهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |