تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,062 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,541 |
مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 37، اردیبهشت 1394، صفحه 129-151 اصل مقاله (270.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسکندر فتحی آذر* ؛ مریم حسینی اصل؛ رحیم بدری | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
مطالعه نحوه رشد شناختی همواره جزو علاقمندیهای پژوهشگران بوده است. زیرا با کاوش عمیق در این مسیر میتوان علل افت و خیز آن را شناسایی نموده و در راستای بهبود این مهارتها برنامهریزی کرد. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تحول تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی ارزیابی غیرمنطقی در مرحله نوجوانی بود. در این راستا، هدف نمونهای به تعداد 300 نفر از دانشآموزان دختر مقطع تحصیلی دوم راهنمایی، اول دبیرستان و سوم دبیرستان به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شد. دانشآموزان به پرسشنامههای گرایش تفکر انتقادی، کالیفرنیا (CTDI) تفکر خلاق تورنس و پرسشنامه ارزیابی غیرمنطقی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروههای مورد مطالعه از نظر مؤلفههای تفکر انتقادی حقیقتجویی، تفکر خلاق و انعطافپذیری با توجه به دوره تحصیلی تفاوت معنیدار وجود دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ تفکر خلاق؛ توانایی ارزیابی غیرمنطقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 852 |