تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,121 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,758 |
اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن در دانشآموزان دختر: مطالعه تکآزمودنی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 39، آبان 1394، صفحه 205-234 اصل مقاله (880.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرام واحدی* ؛ پریناز منصوری | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
دانشآموزان در مدرسه ممکن است با شرایط آزاردهنده متعددی روبهرو شوند که باعث ایجاد ترس و اضطراب در آنها میگردد و این مسئله تمایل آنها را به حضور در مدرسه کاهش میدهد، تحقیق حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مـدرسه رفتن دانـشآموزان دختر انجام گردیـد. در این پژوهش چهار دانشآموز دارای رفتار امتناع از مدرسه بر اساس مقیاس تجدیدنظرشده امتناع از مدرسه (فرم دانشآموز SRAR-C) و مصاحبه ساختار یافته انتخاب شدند. با استفاده از طرح تک آزمودنیABA ، طی 8 جلسه آموزش اصلاح رفتارشناختی قرار گرفتند و طی دو هفته پس از مداخله نیز همچنان مورد مشاهده قرار گرفته و با دادههای خط پایه براساس تحلیل بصری (سطح، روند و تغییرپذیری)، درصد دادههای غیرهمپوش با استفاد از شاخص PAND و ضریب اثر مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اصلاح رفتار شناختی، رفتار امتناع از مدرسه را بهطور معنیدار کاهش داد. میتوان نتیجه گرفت که بهکارگیری اصلاح رفتارشناختی در کاهش رفتار امتناع از مدرسه مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار امتناع از مدرسه؛ دانشآموزان؛ اصلاح رفتارشناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 795 |