تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,857 |
اثربخشی برنامه ترکیبی آموزشمستقیم و آگاهی واجشناسی بر کاهش غلطهای املایی در دانشآموزان ابتدایی با اختلال یادگیری املا | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 39، آبان 1394، صفحه 189-204 اصل مقاله (261.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجمه نیکومحمدی1؛ حمید علیزاده* 2؛ بهروز کریمی3؛ الهام حکیمیراد4؛ زهرا امینآبادی5 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامیبیرجند | ||
2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3دانشگاه پیام نور | ||
4دانشگاه شهید بهشتی | ||
5دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واجشناسی بر کاهش غلطهای املایی دانشآموزان دبستانی دارای اختلالیادگیری املا انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پایه چهارم دبستان شهرستان بیرجند بودند که در سال تحصیلی 93-1392 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل 10 دانشآموز پایه چهارم بود که با تشخیص اختلال یادگیری املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان بیرجند ارجاع داده شده بودند. ابزار گردآوری دادهها، شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (شهیم، 1371)، آزمون تشخیص اختلال املا برای پایه چهارم (کریمی، 1383)، آزمون عملکرد تعویض واج (پوراعتماد،1382) و آموزش ترکیبی بستههای آموزشی آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی بوده است. توزیع با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش ترکیبی بر کاهش غلطهای املایی و نیز بر بهبود عملکرد تعویض واج دانشآموزان دبستانی مؤثر بوده است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان روش آموزش ترکیبی را برای آموزشهای ویژه و مناسب برای اختلال املا نویسی پیشنهاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مستقیم؛ آگاهی واجشناختی؛ آموزش ترکیبی؛ اختلال یادگیری املا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,932 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 983 |