تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,540,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,026 |
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/کمتوجهی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 36، بهمن 1393، صفحه 135-154 اصل مقاله (261.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* ؛ اعظم شاهعلی؛ عباس ابوالقاسمی | ||
دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و کمتوجهی بود. طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و به این منظور 833 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی از مناطق تحصیلی1، 3 و 4 شهر تبریز بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و آزمون کانرز (فرم معلم) همراه با مصاحبه بالینی، برای تشخیص کودکان بیشفعال و کمتوجه اجرا گردید. آزمودنیهای این پژوهش 40 نفر از کودکان ADHD که بر اساس مقیاس کانرز تشخیص داده شده بود، شامل میشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کانرز والدین و آزمون خشم کودکان استفاده شد که والدین و دانشآموزان (نمونههای انتخاب شده) آنها را در مراحل قبل و بعد از درمان تکمیل کردند.آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش والدین و گروه گواه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. مطالب مورد نیاز در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای بهدست آمده به روش تحلیل چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ADHD تأثیر معنیدار (05/0P<) دارد. با توجه به نتایج این مطالعه، روش آموزش مدیریت والدین یکی از کارآمدترین روشهای درمانی بوده و در کاهش تکانشگری، کمتوجهی، اضطراب و پرخاشگری بدنی در کودکان دارای اختلال بیشفعالی و کمتوجهی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت والدین؛ مشکلات رفتاری؛ ADHD | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,769 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,018 |