تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,276 |
تعداد مقالات | 15,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,888,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,705,056 |
اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و آگاهی واجشناختی در دانشآ-موزان نارساخوان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 35، آبان 1393، صفحه 189-210 اصل مقاله (2.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی نظری* 1؛ شیوا تقیزاده1؛ علی جهان2؛ تورج هاشمی1؛ میرمحمود میرنسب3 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2دانشگاه علوم پزشکی تبریز | ||
3دانشیار | ||
چکیده | ||
نارساخوانی تحولی بهعنوان یک آسیب اختصاصی در توانایی خواندن، علیرغم هوش طبیعی و فرصتهای آموزشی کافی در نظر گرفته میشود و یکی از شایعترین اختلالات دوران کودکی است. با پیشرفت اخیر مطالعات علوم اعصاب و با توجه به اینکه این اختلال یک اختلال عصبی رشدی محسوب میشود برای بهبود افراد مبتلا به این اختلاف، درمانهای مبتنی بر نوروفیدبک مطرح شده است، و هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و آگاهی واجشناختی در کودکان نارساخوان بود. پژوهش حاضر از نوع طرح تکآزمودنی با خطپایه چندگانه انجام شد. مراحل چندگانه پیش از مداخله بر شش دانشآموز مقطع ابتدایی(سوم و چهارم) نارساخوان در 3 مجموعه دو نفره صورت گرفت که طی آن خط پایه متغیرهای وابسته اندازهگیری شد و سپس مرحله مداخله (20 جلسه آموزش نوروفیدبک) به اجرا درآمد. در جریان مداخله اندازهگیری مکرر متغیرهای وابسته و نهایتاً ارزیابی بهمنظور پیگیری صورتگرفت. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای خواندن میکائیلی (1384) و آگاهی واجشناختی دستجردی (1382)، و از اندازه اثر (dکوهن) نیز برای بررسی معناداری بالینی تغییرات استفاده شد. نتایج بهبودی قابل ملاحظهای در آگاهی واجشناختی با اندازه اثر بالایی در تمام آزمودنیها نشان داد، همچنین عملکرد خواندن نیز با اندازه اثر نسبتاً خوبی در تکتک آزمودنیها بهبودی نشان داد. مبتنی بر نتایج میتوان بیان داشت که آموزش نوروفیدبک بر آگاهی و عملکرد خواندن واجشناختی در دانشآموزان نارساخوان میتواند موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوروفیدبک؛ نارساخوانی؛ آگاهی واجشناختی؛ عملکرد خواندن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,056 |