تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,623,851 |
تأثیر موانع منشوری شکل بر روی خصوصیات امواج عرضی در جریان کانالهای باز | ||
دانش آب و خاک | ||
مقاله 10، دوره 25، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 117-128 اصل مقاله (595.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین پورمحمدی* 1؛ مهدی قمشی2؛ سید حبیب موسوی2 | ||
11- دانشجوی دکتری سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
22- استاد گروه سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
با عبور آب از بین موانع (وجود درختان در رودخانه، پایههای پل و هر سازه هیدرولیکی دیگر) در پائیندست آنها جریانهای حلقوی ایجادشده و از تداخل این جریانهای حلقوی تشکیلشده، امواج سطحی که راستای انتشارشان عمود بر جهت جریان آب است، تشکیل میشود. در این تحقیق تأثیر شکل موانع بر روی تشکیل امواج عرضی موردبررسی قرارگرفته است. برای این منظور از موانع استوانهای و مثلثی استفاده شد. برای مانع مثلثی دو حالت برخورد جریان به رأس و ضلع مثلث در نظر گرفته شد. دبیهای 5، 15 و 25 لیتر بر ثانیه و کارگذاری موانع بهصورت موازی با آرایش، ، و (میلیمتر در میلیمتر)، در نظر گرفته شد. درمجموع 36 آزمایش صورت پذیرفت. نتایج حاصل نشان داد که شکل موانع تأثیر زیادی بر روی تشکیل امواج عرضی دارد. بیشترین میزان دامنه نسبی() (: بیشینه دامنه امواج و: عمق متوسط جریان) برای موانع استوانهای برای آرایش mm×mm)) در دبی 5 لیتر بر ثانیه و به میزان 10/61 درصد و کمترین میزان برای موانع مثلثی در شرایط برخورد جریان به رأس مثلث برای آرایش mm×mm)) در دبی 15 لیتر بر ثانیه و بهمیزان 46/3 درصد حاصل شد. همچنین روابطی بهمنظور تخمین عدد استراهال بهصورت تابعی از ، و (: فاصله بین ردیفها و: قطر موانع و: تعداد موانع در یک ردیف) در شکلهای موردنظر با استفاده از نرمافزار SPSS ارائه گردید. واژههای کلیدی: امواج عرضی، تراکم موانع، تواتر امواج، عدد استراهال با عبور آب از بین موانع (وجود درختان در رودخانه، پایههای پل و هر سازه هیدرولیکی دیگر) در پائیندست آنها جریانهای حلقوی ایجادشده و از تداخل این جریانهای حلقوی تشکیلشده، امواج سطحی که راستای انتشارشان عمود بر جهت جریان آب است، تشکیل میشود. در این تحقیق تأثیر شکل موانع بر روی تشکیل امواج عرضی موردبررسی قرارگرفته است. برای این منظور از موانع استوانهای و مثلثی استفاده شد. برای مانع مثلثی دو حالت برخورد جریان به رأس و ضلع مثلث در نظر گرفته شد. دبیهای 5، 15 و 25 لیتر بر ثانیه و کارگذاری موانع بهصورت موازی با آرایش، ، و (میلیمتر در میلیمتر)، در نظر گرفته شد. درمجموع 36 آزمایش صورت پذیرفت. نتایج حاصل نشان داد که شکل موانع تأثیر زیادی بر روی تشکیل امواج عرضی دارد. بیشترین میزان دامنه نسبی() (: بیشینه دامنه امواج و: عمق متوسط جریان) برای موانع استوانهای برای آرایش mm×mm)) در دبی 5 لیتر بر ثانیه و به میزان 10/61 درصد و کمترین میزان برای موانع مثلثی در شرایط برخورد جریان به رأس مثلث برای آرایش mm×mm)) در دبی 15 لیتر بر ثانیه و بهمیزان 46/3 درصد حاصل شد. همچنین روابطی بهمنظور تخمین عدد استراهال بهصورت تابعی از ، و (: فاصله بین ردیفها و: قطر موانع و: تعداد موانع در یک ردیف) در شکلهای موردنظر با استفاده از نرمافزار SPSS ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
امواج عرضی؛ تراکم موانع؛ تواتر امواج؛ عدد استراهال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,049 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,168 |