تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,533 |
بررسی عددی تأثیر شانههای تقویت شده با بتن آسفالتی با هدف افزایش مقاومت جانبی خط بالاستی | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 10، دوره 45.2، شماره 79، شهریور 1394، صفحه 107-112 اصل مقاله (637.9 K) | ||
نوع مقاله: یادداشت پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جبارعلی ذاکری* ؛ مرتضی اسماعیلی؛ احمد کسرائی | ||
دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
کمانش خط آهن و تغییر هندسه آن پدیدهای است که پایداری جانبی خط آهن را تهدید میکند و مقاومت جانبی خط آهن عاملی است که در مقابل این تغییرات، پایداری خط را حفظ میکند. در خطوط بالاستی، مناطقی که نیروی جانبی به دلایلی چون تغییرات زیاد دما یا وجود قوسهای با شعاع کم، زیاد میباشد، پایداری جانبی خط با محدود کردن سرعت سیر تأمین میگردد. این راهکار باعث کاهش ظرفیت جابهجائی بار و مسافر میگردد. راهکارهای متعدد دیگری برای تأمین سختی جانبی وجود دارد. در این مقاله، یک روش ابتکاری با استفاده از بتن آسفالتی در مقطع شانه بالاست ارائه شده است که با این کار پایداری جانبی خط آهن در برابر نیروهای جانبی اعمالی تأمین خواهد شد. همچنین در این مقاله خط آهن بالاستی با نرمافزار اجزای محدود ABAQUS به صورت سه بعدی مدل شده و سپس خط بالاستی و خط تقویت شده توسط بتن آسفالتی در سه منطقه: 1) قسمت شانه بالاست، 2) قسمت مثلثی شیب شیروانی، و 3) مجموع قسمتهای 1 و 2 بررسی شده است. با توجه به این که بتن آسفالتی نسبت به دما حساس میباشد اثر بتن آسفالتی در دماهای 0، 15 و 30 درجه سلسیوس مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهند که خط آهن تقویت شده مقاومت جانبی بیشتری نسبت به حالت معمول خط بالاستی از خود نشان داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مقاومت جانبی خط بالاستی؛ بتن آسفالتی؛ روش اجزای محدود؛ بالاست تقویت شده | ||
مراجع | ||
[1] Kish, A., "On the Fundamentals of Track Lateral Resistance", AREMA, US, 2011.
[2] Kabo, E., "A Numerical Study of the Lateral Ballast Resistance in Railway Tracks ", Rail and Rapid Transit Journal, 2006, 220, 425-433.
[3] Lichtberger, B., "The Lateral Resistance of the Track", Plasser and Theurer Publications, 2007.
]4[ براتی، م.، "تأثیر بار قائم بر مقاومت جانبی خط با تراورس اصطکاکی"، سمینار کارشناسیارشد مهندسی خطوط، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران، 1389. ]5[ میرفتاحی، ب.، "مطالعه میدانی مقاومت جانبی خطوط CWR با تراورسهای اصطکاکی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران، 1388. ]6[ فخاری، م.، "بررسی آزمایشگاهی تأثیر تراورسهای اصطکاکی بر روی میزان افزایش مقاومت جانبی خط آهن"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران، 1388. ]7[ بختیاری، آ.، "بررسی پارامترهای مؤثر بر مقاومت جانبی خط بالاستی"، سمینار کارشناسیارشد مهندسی خطوط، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران، 1390. [8] Zakeri, J. A., Mirfatahi, B., Fakhari, M., "Lateral Resistance of Railway Track with Frictional Sleepers", Proceedings of the Institution of Civil Engineers, 2012, 165, 151-155.
[9] Woodward, P. K., Body, P., Banimahd, P., "Xitrack Reinforcement of Tunnel Railway Tracks from Floating to Fixed Geometry in a Day", The 9th International Conference on Railway Engineering, London, England, June, 2007.
[10] Banimahd, M., Woodward, P. K., "3-Dimensional Finite Element Modeling of Railway Transition", The 9th International Conference on Railway Engineering, London, England, June, 2007.
[11] Woodward, P. K, Nicholl, G., Zettor, B., "The Application of Xitrack Geocomposite Technology to Bletchley Points on the West Coast Main Line", The 9th International Conference on Railway Engineering, London, England, June, 2007.
[12] Woodward, P. K., Nicholl, G., Thompson, D. R., "Cost Effective Solution of Persistent Permanent Way Track Faults Using Xitarck Geocomposite Technology", The 9th International Conference on Railway Engineering, London, England, June, 2007.
[13] Hensley, M. J., Rose, J. G., "Design Construction and Performance of Hot Mix Asphalt for Railway Trackbeds", The 1st World Conference of Asphalt Pavement, Sydney, Australia, 2000.
[14] Rose, J. G., Tucker, P. M., "Quick-Fix, Fast-Track Road Crossing Renewals Using Panelized Asphalt Underlayment System", AREMA Annual Conference and Exposition, Washington DC, US, September, 2002.
[15] Erkens, S. M. J. G., Poot, M. R., "Determining and Modeling Asphalt Concrete Response (ACRe)", Heron, 2000, 45 (3), 219-236.
[16] Zakeri, J. A., "Lateral Resistance of Railway Track", Reliability and Safety in Railway, In Tech-Open Access Publisher, Perpinya.
]17[ سلیگ، ا.، واترز، ج.، ترجمه اسماعیلی، ا.، و بلوکیان، ن.، "ژئوتکنیک راهآهن و مدیریت زیرسازی "، اصفهان، 1389. ]18[ کسرائی، ا.، "مطالعه عددی مقاومت جانبی خط بالاستی"، سمینار کارشناسیارشد مهندسی خطوط، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران، 1391. ]19[ کسرائی، ا.، "مطالعه عددی مقاومت جانبی خط آهن بالاستی"، پایاننامه کارشناسیارشد مهندسی خطوط، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران، 1392. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,019 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,348 |