تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,541,234 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,703 |
تحلیل حساسیت تنش و بیشینه تغییر مکان قائم سطح بالاست بر اساس مشخصات سیستم خطوط بالاستی راهآهن ایران | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 9، دوره 45.1، شماره 78، خرداد 1394، صفحه 103-114 اصل مقاله (718.64 K) | ||
نوع مقاله: یادداشت پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید محمدزاده1؛ جبارعلی ذاکری* 2؛ محمد وریا خوردهبینان3 | ||
1دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2School of Railway Engineering, Iran University of Science and Technology | ||
3دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج | ||
چکیده | ||
اندرکنش تراورس و لایه بالاست نقش مهمی در زوال خط راهآهن دارد. لایه بالاست با ایجاد یک سطح باربر محکم، یکنواخت و هموار برای تراورسها و انتقال بار وارد از خط در حدی از تنش فشاری که قابل تحمل برای بستر باشد، از به هم خوردن هندسه خط و نشستهای غیر مجاز در راستای قائم جلوگیری میکند. مطالعات نشان میدهند که تحلیل تنش تماسی زیر تراورس با توجه به سیستم بستر ریل و نوع بارگذاری خط تاکنون کمتر مورد توجه محققین بوده است. در این تحقیق برای تحلیل تنش و تغییر مکان قائم سطح لایه بالاست با توجه به افزایش بار محوری و سرعت عبوری از یک سو و تغییر ضخامت لایه بالاست و نوع بستر خطوط راهآهن از سوی دیگر از روش اجزای محدود استفاده میگردد. برای رسیدن به این هدف سیستم راهآهن در دو قسمت تست میدانی و تحلیل عددی مورد بررسی قرار میگیرد. ابتدا خطوط بالاستی راهآهن در محدوده مشخصات هندسی و فنی مدلسازی میگردد. سپس برای کنترل صحت مدلسازی به کمک تست میدانی مدل کالیبره میشود و بر اساس طبقهبندی اجزای سیستم خطوط ریلی، تحت پارامترهای مختلف بارگذاری و ضخامت لایه بالاست مدل خط تحلیل میگردد. در پایان، نتایج به دست آمده تحلیل میشوند و نمودارها و جدولهای مختلف جهت تخمین میزان تنش فشاری و نشست بیشینه سطح لایه بالاست تحت پارامترهای رایج خطوط ریلی ایران ارائه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تراورس بتنی؛ زیرکوبی؛ پایدارسازی؛ بالاست؛ مکانیک خط راهآهن | ||
مراجع | ||
[1] Doyle, N., "Railway Track Design a Review of Current Practice", Australian Government Publishing Service, Canberra, Australia, 1980.
[2] خوردهبینان، م.، "تحلیل حساسیت لایههای دانههای سیستم حائل ریل در خطوط راهآهن ایران"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ایران، 1388. [3] ذاکری، ج. ع.، درودی، یاشار، محمدزاده، س.، "بررسی میدانی توزیع تنش در سطح زیرین تراورس B70"، نشریه دانشکده فنی دانشگاه تبریز، 1386، 33 (2)، 36-44. [4] محمدزاده، س.، عطایی، ش.، "وضعیتسنجی میدانی خط راهآهن با آزمایش"، اولین کنفرانس بینالمللی بازرسی فنی و آزمون غیر مخرب، تهران، آبان، 1386. [5] محمدزاده، س.، عطایی، ش.، "آزمایش میدانی خطوط 4 و 5 خط راهآهن ایستگاه"، گزارش تحقیقاتی، مرکز تحقیقات راهآهن، تهران، ایران، 1384. [6] محمدزاده، س.، عطایی، ش.، جدیدی، ح.، قمرینژاد، "بررسی زوال در خطوط راهآهن"، گزارش تحقیقاتی، مرکز تحقیقات راهآهن، تهران، 1385. [7] Kerr, A., "Fundamentals of Railway Track Engineering", Simmons-oardman Publishing Corporation, US, 2004.
[8] Zakeri J. A., Sadeghi J., "Field Investigation of Load Distribution on Railway Track Sleepers", Journal of Mechanical Science and Technology, 2007, 21 (12), 1948-1956.
[9] Zakeri, J. A., Xia, H., "Sensitivity Analysis of Track Parameters on Train-Track Dynamic Interaction", Journal of Mechanical Science and Technology, 2008, 22 (7), 1299-1304.
[10] Zimmerman, H., "Die Berechnung des Eisenbahnoberbaues (The Analysis of the Railroad Tracks)", in German, Verlag W., Ernst and Sohn, Barlin (Republished in 1930 as 2nd edition and in 1941 as 3rd edition), 1887.
[11] American Railway Engineering and Maintenance of Way Association, "Manual for Railway Engineering", US, 2006.
[12] Australian Standard, "Railway Track Materials, Part 14: Prestressed Concrete Sleepers", AS 1085.14, 2002.
[13] Kaewunruen, S., Remennikov, A. M., "Investigations of Static and Dynamic Performance of Railway Prestressed Concrete Sleepers", University of Wollongong Press, 2007.
[14] Kaewunruen, S., Remennikov, A. M., "Nonlinear Finite Element Modeling of Railway Pre-stressed Concrete Sleeper", University of Wollongong Press, 2006.
[15] Gustavson, R., "Static and Dynamic Finite Element Analyses of Concrete Sleepers", MSc Thesis, Chalmers University of Technology, Sweden, 2002.
[16] ذاکری، ج. ع.، "بررسی نیروهای وارده بر تراورسهای بتنی"، پروژه تحقیقاتی با شماره ثبت 161/1385، معاونت پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، 1384. [17] Selig, E. T., Waters, J. M., "Track Geotechnology and Substructure Management", Thomas Telford Publishing Corporation, Massachusetts, US, 1994.
[18] مقدسنژاد، ف.، "تعیین ضخامت بالاست برای خطوط ریلی ایران"، گزارش تحقیقاتی، مرکز تحقیقات راهآهن، تهران، 1383. [19] Profillidis, V., "Railway Engineering", Cambridge University Press, UK, 1995.
[20] Esveld, C., "Modern Railway Track", 2nd Edition, the Netherlands, MRT Publication, 2001.
[21] American Railway Engineering and Maintenance of Way Association, "Manual for Railway Track Engineering, Chapter 1, Part 2, Roadway and Ballast- Ballast", US, 2006.
[22] Kaewunruen, S., Remennikov, A. M., "Field Trials for Dynamic Characteristics of Railway Track and its Components using Impact Excitation Technique", NDT & E International, 2007, 40, 510-519.
[23] Selig, E. T., Li, D., "Track Modulus: its Meaning and Factors Influencing it", Transportation Research Record 1470, US, 1994, pp 47-54.
[24] International Union of Railways, "UIC CODE, 719 R, Earthworks and Trackbed Construction for Railway Lines", 2nd Edition, 1994.
[25] Zarembski, A. M., Palese, J., "Transitions Eliminate Impact at Crossings", Railway Track and Structures, 2003.
[26] ذاکری، ج.، خوردهبینان، م.، پلاسی، م.، محمدزاده، س.، "تخمین مدول بستر ریل بر اساس مشخصات اجزای روسازی بالاستی"، فصلنامه مهندسی حمل و نقل، 1388، 1 (2)،51-60. [27] Boresi, A. P., Schmidt, R. J., "Advanced Mechanics of Materials", 6th Edition, John Wiley & Sons, New York, 2003.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,890 |