| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,417 |
| تعداد مقالات | 17,484 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,425,565 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,721,108 |
معناشناسی حق معنوی در گفتمان حقوقی اسلام و ایران | ||
| مطالعات حقوق تطبیقی معاصر | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 9، بهمن 1393، صفحه 161-190 اصل مقاله (549.35 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی مظهر قراملکی1؛ فاطمه قدرتی2؛ سعید نظری توکلی3 | ||
| 1دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران. | ||
| 2دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
| 3استادیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| ترکیب اضافی «حق معنوی» در میان فقها و حقوقدانان داخلی، به روشنی مصداقیابی و موضوعشناسی نشده و دامنة مصادیق آن در تعاریف مختلف، متفاوت است. این اختلاف در مفهوم و دامنة مصادیق حق معنوی، ناشی از ترجمه و وارداتی بودن این اصطلاح از ادبیات حقوقی غرب نیست؛ چرا که در آنجا نیز با دقت در نامها و عبارتهای انتخاب شده برای این مفهوم، همین ابهام و سردرگمی را میتوان مشاهده کرد. امروزه با نظر به اهمیت موضوعشناسی در مباحث فقهی و حقوقی، و بویژه توجه به حق معنوی انسان، بهعنوان حقی که احکام آن، موضوع بسیاری از تحقیقات فقهی و حقوقی معاصر است، به عنوان اولین قدم، ضرورت ارائه تعریفی روشن و واحد از حق معنوی احساس می شود. لذا این مقاله با بررسی و نقد تعاریف متعدد موجود، در ارائة تعریفی دوباره از حق معنوی، آن را مفهومی مجزا از حق فکری و حق اخلاقی و حقوق مربوط به شخصیت دانسته که دارای رابطة منطقی با این مفاهیم است. در این معنا، حق معنوی، حقی مبتنی بر مصالح ضروری پنجگانه انسان و جهت حمایت از مصالح معنوی شخصیت تعریف شده است که دامنة مصادیق آن، منبعث از همان مصالح ضروری پنجگانه است. در ادامه در تبیین معنای مصلحت معنوی شخصیت انسان و جایگاه ارزشی حق معنوی در بین سایر حقوق، با مقایسه مبانی نظری مصالح معنوی شخصیت در حقوق اسلام و غرب، مصادیق حق معنوی را مبتنی بر هر دو نیاز طبیعی و متعالی بشر دانستیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حق معنوی؛ معناشناسی؛ حقوق اسلام؛ حقوق ایران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,579 |
||