تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,897 |
بررسی عوامل مؤثر بر کاهش تمایل به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری (مطالعه موردی؛ شهر زنجان) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 13، دوره 19، شماره 51، فروردین 1394، صفحه 267-288 اصل مقاله (582.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رسول قربانی* 1؛ احمد اسدی2 | ||
1دانشیارگروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز. | ||
2دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
افزایش جمعیت شهرها در کشورهای جهان سوم و بهتبع آن استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی و افزایش ترافیک، این کشورها را با معضلات متعدد روبرو ساخته است. دوچرخه با مزایای منحصربهفرد نظیر ارزانی، صرفه در مصرف انرژی، کمترین ترافیک و اثرات منفی زیست محیطی بیش از پیش بهعنوان مکمل سایر وسایط نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از عمدهترین راهکارهایی که متخصصان و صاحبنظران برای دستیابی به توسعه پایدار شهری مطرح میکنند؛ استفاده بیشتر از دوچرخه است. هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر کاهش تمایل به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری زنجان میباشد که از دو روش اسنادی، کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است و از نرمافزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل دادههای آماری استفاده شده است با توجه به نتایج مطالعات میدانی در شهر زنجان استفاده از دوچرخه در جابهجاییهای شهری بسیار پایین است بهطوری که فقط 8 درصد جامعه آماری تحقیق بهطور قابل توجهی از دوچرخه برای فعالیتهای شهری استفاده مینمایند که این امر از عواملی نظیر عدم فرهنگسازی استفاده از دوچرخه، ضعف تبلیغات در رسانهها، نبود مسیرهای ویژه دوچرخهسواری، عدم استفاده مدیران جامعه، تأثیر وضیعیت اقلیمی، عدم تناسب دوچرخهسواری بانوان با فرهنگ عمومی، کمبود آگاهی از مزایای دوچرخهسواری، نبود امنیت دوچرخهسواران و نبود پارکینگ برای دوچرخه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دوچرخه؛ حمل و نقل شهری؛ تمایل شهروندان؛ شهر زنجان | ||
مراجع | ||
ـ اسدی، احمد (1387)، «ارزیابی سیاستهای دولتی تأمین مسکن در مورد گروههای کمدرآمد شهری (مطالعه موردی شهر زنجان)»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز. ـ افتخاری، قدرت (1378)، «اثرات استفاده از حمل و نقل غیرموتوری در مراکز شهرهای بزرگ»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم وصنعت. ـ اقبال مجد، مهدی (1388)، «طراحی شبکه دوچرخهسواری برای شهر اصفهان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزشی عالی غیردولتی - غیرانتفاعی الغدیر، تبریز. جهانشاهلو، لعیا و امینی، الهام (1385)، «برنامهریزی شهری و نقش آن در دستیابی به حمل و نقل پایدار شهری»، هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران. ـ حاتمینژاد، حسین و اشرافی، یوسف (1388)، «دوچرخه و نقش آن در حمل و نقل پایدار شهری»، نمونه موردی، شهر بناب، مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره 70. ـ حقشناس، ساناز (1388)، «تلفیق حمل و نقل عمومی با کاربری زمین، مجله آبادی، سال نوزدهم، شماره 62. ـ حناچی، پیروز و مهدوینژاد، محمدجواد (1389)، «بازآفرینی شهرها میراثی برای آینده»، انتشارات دانشگاه تهران. ـ خادمالحسینی، احمد و دیگران (1389)، «بررسی راه کار کاهش حجم ترافیک شهری بهوسیله ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخهسواری، مطالعه موردی: بافت تاریخی شهر شیراز»، فصلنامه آمایش، شماره 8، صص23-1. ـ زیاری، کرامتاله (1385)، «اصول و روشهای برنامهریزی منطقهای»، انتشارات سمت، تهران ـ سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران (1380)، «کتاب تسهیلات دوچرخهسواری»، انتشارات سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، تهران. ـ شاهی، جلیل (1370)، «دوچرخه وسیله استثنایی»، مجموعه مقالات سمینار شهرهای جدید، تهران، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران. ـ شهابیان، پویان (1383)، «خطر سواره در تقاطع دوچرخهها»، ماهنامه شهرداریها، سال پنجم، شماره 58، تهران. ـ قربانی، رسول (1371)، «دوچرخه، اهمیت و کاربرد آن در حمل و نقل شهری»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، صص 165-181. ـ قریب، فریدون (1383)، «امکانسنجی مسیرهای پیاده و دوچرخه در تهران قدیم»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 19، صص 17-28. ـ کنفالاخر، هرمان (1381)، «اصولبرنامهریزی (طراحی) ترددپیادهودوچرخه»، ترجمه فریدون قریب، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. ـ لولین، دیویس (1384) «راهنمای طراحی شهری»، ترجمه رضا رضایی، انتشارات شرکت عمران شهرهای جدید، چاپ اول، تهران. ـ محرمنژاد، ناصر؛ احمدی، مهری (1385)، «توسعه پایدار در حمل و نقل شهری»، سومین کنفرانس منطقهای ترافیک؛ تهران: پلیس راهور ناجا، صص 3-2 ـ مختاری ملکآبادی، رضا (1390)، «تحلیلی جغرافیایی بر نقش دوچرخه در سیستم حمل و نقل پایدار شهر اصفهان»، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال سوم، شماره نهم، صص 122-101. ـ ملکزاده، علی (1381)، «ساماندهی حرکت پیاده و دوچرخه با استفاده از روش چیدمان فضا»، دانشگاه علم و صنعت، تهران. ـ مهندسان مشاور گذرراه (1384)، «تسهیلات دوچرخهسواری، انتشارات شیوه»، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران. ـ وزارت مسکن و شهرسازی (1375)، «مسیرهای دوچرخه»، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران»، تهران. - Bruijn Gert-Jan de, K., Stef P.J., Schaalma H., Mechelen Willem Van, Brug J., (2005), “Determinants of Adolescent Bicycle Use for Transportation and Snacking Behavior”, Preventive Medicine (40), pp 658-667.
- Garrard, J., Geoffry, R., Kaj Lo Sing, (2007),” Promoting Transportation Cycling for Women: The Role of Bicycle Infrastructure”, Preventive Medicine, pp 1-5
- Krizek, J., Roland, K., Rio, W., (2005), “What is the End of Road? Understanding Discontinuities of on-Street Bicycle Lanes in Urban Setting”, Transportation Research. Part D (10) pp 55- 68.
- Nankervis, M., (1999), “The Effect of Weather and Climate on Bicycle Commuting”, Transportation Research Part A, No 33, pp 417-431.
- MCC Lintock, Hugh, (1992), “Bicycle and city traffic in London”, Belhaven Press, London 1999, Hlasted Press, John Wiley and Sons, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,568 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,936 |