تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,196 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,384 |
تحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 199، شهریور 1385، صفحه 155-174 اصل مقاله (150.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن کدیور* 1؛ مریم سالم2 | ||
1استادیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
عقول در حکمت متعالیه در دو سلسله طولی و عرضی قرار دارند و همگی جواهری ممکن، ازلی، ابدی، عاقل و کلی می باشند. این جواهر مجرد که وجودشان در حکمت متعالیه کاملا پذیرفته شده است، نقش وجودشناختی خاصی در نظام فلسفی حکمت متعالیه دارند و بدون وجود آن ها، وجود عالم و ربط آن به ذات واحد و بسیط حق تعالی ناممکن خواهد بود. در این بین نقش عقول عرضیه که هر یک از آن ها، کار تدبیر یکی از انواع مادی را بر عهده دارند بسیار پررنگ تر می باشد.در حکمت متعالیه نقش معرفت شناختی عقول عرضیه نیز حایز اهمیت است. عقل فعال در نقش رب النوع انسان، علت عمده در پیدایش ادارکات عقلی می باشد و بدون وجود آن، نه تنها ادراکات عقلی، بلکه حصول هر گونه ادراکی منتفی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل؛ عقل طولی و عرضی؛ عقل فعال؛ وجودشناسی؛ معرفت شناسی؛ چیستی و چرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,695 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,430 |