تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,902 |
رابطه بین تقاضای انرژی و حملونقل خانوارهای شهری و آلودگی محیط زیست از طریق انتشار گازهای گلخانهای در استانهای ایران | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 50، بهمن 1393، صفحه 29-53 اصل مقاله (357.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین پناهی1؛ پرویز محمدزاده1؛ اکرم اکبری* 2 | ||
1گروه اقتصاد دانشگاه تبریز | ||
2توسعه اقتصادی و برنامه ریزی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
انرژی بهعنوان یـکی از مهمترین عوامل تولید جایگاه ویژهای در رشد و توسـعه اقـتصادی هـر کشور دارد. بهطوری که بخش بزرگی از مصرف انرژی در جهان توسط سوختهای فسیلی تأمین میشود که این امر موجب انتشار وسیع مواد آلاینده و نیز آسیبهای جهانی همچون گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی شده است. در این مطالعه برای تخمین تابع تقاضای انرژی (شامل برق و گاز طبیعی) و حملونقل (مصرف سالانه بنزین برای خانوارهایی که خودروی شخصی دارند) از روش دادههای ادغام شده و روش دو مرحلهای هکمن استفاده شده است. برای این منظور دادههای هزینه-درآمد خانوار برای سال 1388 که تقریباً 14000 خانوار شهری میباشد به کار گرفته شده است. بعد از تخمین تابع تقاضای انرژی و حملونقل به برآورد ضرایب انتشار آلودگی ناشی از مصرف سه حامل انرژی برق، گاز و بنزین پرداخته و در نهایت میزان انتشار ناشی از سه حامل انرژی فوق محاسبه شده است. نتایج حاصل از تخمین تابع تقاضای سه حامل مختلف انرژی (برق، گاز و بنزین) نشان میدهد بیشترین میزان انتشار دیاکسیدکربن مربوط به برق بوده و کمترین آن مربوط به بنزین میباشد. همچنین نتایج حاصل از برآورد انتشار دیاکسیدکربن ایجاد شده توسط مصرف حاملهای مختلف انرژی در استانهای کشور نیز نشان میدهد بیشترین میزان انتشار CO2مربوط به استان تهران بوده و کمترین آن مربوط به سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام است. | ||
کلیدواژهها | ||
انتشار دیاکسیدکربن، مصرف انرژی، حملونقل، روش دو مرحلهای هکمن. طبقهبندی JEL :Q56؛ R4؛ C25 | ||
مراجع | ||
ـ بهبودی، داود و برقی گلعذانی، اسماعیل (1387)، «اثرات زیستمحیطی مصرف انرژی و رشد اقتصادی در ایران»، فصلنامه اقتصاد مقداری، شماره 4، صص: 53 -35. ـ فطرس، محمدحسن و براتی، جواد (1390)، «تجزیه انتشار دیاکسیدکربن ناشی از مصرف انرژی به بخشهای اقتصادی ایران: یک تحلیل تجزیه شاخص»، فصلنامه مطالعات اقتصادانرژی، سال هشتم، شماره 28، صص: 73-49. ـ فروزنده، کاظم و صادقزاده، جواد، (1382)، «ویژگیهای زیستمحیطی صنعت حملونقل در جهت حصول به توسعه پایدار»، چهارمین همایش ملی انرژی، تهران، معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو. ـ قصوری، شکوفه (1382)، »بررسی و مقایسه، ترکیب و الگوی مصرف انرژی خانوارهای شهری و روستایی ایران طی سالهای 1350-1378«، چهارمین همایش ملی انرژی، تهران، معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو. ـ گجراتی، دامودار (1387)، «مبانی اقتصادسنجی»، ترجمه حمید ابریشمی، جلد دوم، چاپ چهارم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. ـ محمدباقری، اعظم (1389)، «بررسی روابط کوتاهمدت و بلندمدت بین تولید ناخالص داخلی، مصرف انرژی و انتشار دیاکسیدکربن در ایران»، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، سال هفتم، شماره 27، صص 129-101. ـ مرکز آمار ایران، «دادههای آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای ایران»، سالهای مختلف. ـ موسسه مطالعات بینالمللی انرژی (1388)، «ترازنامه هیدروکربوری کشور سال 1387»، تهران، گروه مدیریت انرژی. ـ وزارت نیرو (1388)، «ترازنامه انرژی سال 1388»، تهران، معاونت امور برق و انرژی. - Alam, S. Ambreen, F and Muhammad, B. (2007), “Sustainable Development in Pakistan in the Context of Energy Consumption Demand and Environmental Degradation”, Journal of Asian Economics, Vol.18, pp. 825-837.
- Ang, J.B., (2007), “CO2 Emissions, Energy Consumption and Output in France”, Energy Policy, Vol. 35, pp. 4772-4778.
- Cole, M.A. and Neumayer, E. (2004), “Examining the Impact of Demographic Factors on Air Pollution”, Population and Environment, Vol. 26, No. 1, pp. 5-21.
- Glaeser, E.L. and Kahn, M.E. (2010), “The Greenness of Cities: Carbon Dioxide Emissions and Urban Development”, Journal of Urban Economics, Vol. 67, pp. 404-418.
14- Greene, W.H. (2012), “Econometric Analysis”, 7th Edition, New York: Macmillan.
- Hill, C. Griffiths, W. and Lim, G. (2011), “Principles of Econometrics”, Fourth Edition, John Wiley & Sons.
- Heckman, J., (1979), “Sampling Selection Bias as a Specification Error”, Journal of Econometrics, Vol. 47, pp.153-161.
- Sari, R. and Soytas, U., (2008), “Energy Consumption, Economic Growth, and Carbon Emissions: Challenges Faced by an EU Candidate Member”, Ecological Economics, Vol. 68, pp. 1667-1675.
- Schipper, L. Fabian, H. and Leather, J. (2009), “Transport and Carbon Dioxide Emissions: Forecasts, Options Analysis and Evaluation”, ADB Sustainable Development Working Paper Series, No. 9, pp. 1-41.
- Schemalencee, R. Stoker, T.M. and Judson, R.A. (1995), “World Energy Consumption and Carbon Dioxide Emission 1950-2050”, Energy Policy, Vol.62, pp. 1-17.
- Tobin, J. (1958), “Estimation of Relationships for Limited Dependent Variables”, Econometrica, Vol. 26, No. 1, pp. 24-36.
- Wenger, M. (1993), “Reduction of CO2 Emissions of Transport by Reorganization of Urban Activities”, Paper Presented at the Seminar of the Special Interest Group Transport and Spatial Development of the World Conference on Transport Research (WCTRS) in Black Heath, Australia, December, Published in: Hayashi, Y, Roy, J, eds (1996): Transport, Land-Use and the Environment, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, pp. 103-124.
- Zheng, S. Wang, R. Glaeser, E.L. and Kahn, M.E. (2009), “The Greenness of China: Household Carbon Dioxide Emission and Urban Development”, Working Paper, No. 15621, Available, at:
- United States Environmental Protection Agency (EPA), Office of Transportation and Air Quality, “Greenhouse Gas Emissions from a Typical Passenger Vehicle”, 2011, Available in EPA-420-F-11-041. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,476 |