تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 16,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,611,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,288,509 |
تخصیص سرمایهگذاری در شبکه حمل و نقل بر مبنای قابلیت اطمینان | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 8، دوره 44.3، شماره 76، آذر 1393، صفحه 89-97 اصل مقاله (561.52 K) | ||
نوع مقاله: یادداشت پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افشین شریعت مهیمنی* 1؛ شیده احتشام راد2؛ محسن بابایی2 | ||
1دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
امدادرسانی به موقع بلافاصله پس از رخ دادن یک حادثه مانند زلزله یا سیل در یک شبکه حمل و نقلی شهری، اصلیترین عامل نجات آسیبدیدگان به شمار میرود. این موضوع به حفظ مناسب عملکرد اجزای شبـکه وابسـته است. عوامل مختـلف محیـطی میتوانند عملکرد شبکه حمل و نقلی را دچار اختلال نمایند. این اختلال در خدمتدهی اجزای شبکه بروز پیدا میکند. مثلاً پلی میشکند و از شبکه خارج میشود و یا در اثر آسیبدیدگی، دیگر نمیتواند با همه ظرفیت خود سرویسدهی کند. در این مقاله با در نظر داشتن عملکرد احتمالی ظرفیت کمانها، مدلی جهت تخصیص سرمایه برای بهبود عملکرد آنها ارائه شده است. حل این مدل مشخص میکند کدام کمانها میبایست تحت سرمایهگذاری قرار گیرند به نحوی که پس از وقوع حادثه، قابلیت اطمینان شبکه در سطح مطلوبی حفظ شود. بدین منظور، شاخصهای ارزیابی مناسب برای توصیف عملکرد شبکه انتخاب و برای برآورد کرانه بالا و پایین قابلیت اطمینان شاخصهای مورد نظر، از روش محتملترین حالت اسـتفاده شده اسـت. در این شاخـص که میبایست معرف کیفیت سرویسدهی شبکه باشد، قابلیت اطمینان اتصال مبدأ- مقصدها و زمان سفر کل شبکه در نظر گرفته شده است. سپس الگوریتم ژنتیک جهت حل مدل بهینهسازی ارائه شده، مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت مدل، در یک شبکه حمل و نقلی به کار گرفته شده است. در این مثال روش محتملترین حالت با روش شبیهسازی مونت کارلو مقایسه و در مورد دقت آن بحث شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تخصیص سرمایهگذاری؛ قابلیت اطمینان زمان سفر؛ قابلیت اطمینان دسترسی؛ الگوریتم ژنتیک؛ محتملترین حالات؛ شبیهسازی مونتکارلو | ||
مراجع | ||
[1] Due, Z. P., Nicholson, A. J., "Degradable Transportation Systems: Sensitivit & Reliability Analysis", Transportation Research Part B: Methodological, 1997, 31 (3), 225-237. [2] Yin, Y., Ieda, H., "Optimal Improvement Scheme for Network Reliability", Transportation Research Record, 2002, 1783, 1-6.
[3] Chen, A., Yang, H., Lo, H. K., Tang, W. H. "Capacity Reliability of a Road Network: An assessment Methodology and Numerical Results", Transportation Research Part B: Methodological, 2002, 36 (3), 225-252.
[4] Poorzahedi, H., Shetab Bushehri, S. N., "Network Performance Improvement under Stochastic Events with Long-term Effects", Transportation, 2005, 32, 65-85. [5] Sanchez-Silva, M., Daniels, M., Lleras, G., Patino, D., "A Transport Network Reliability Model for the Efficient Assignment of Resources", Transportation Research Part B: Methodological, 2005, 39, 47-63. [6] Chootinan, P., Wong, S. C., Chen, A., "A Reliability-Based Network Design Problem", Journal of Advanced Transportation, 2005, 39 (3), 247-270. [7] Sumalee, A., Watling, D. P., Nakayama, S., "Reliable Network Design Problem, the Case with Uncertain Demand & Total Travel Time Reliability", Transportation Research Record, 2006, 1964, 81-90. [8] Golroo, A., Shariat Mohaymani, A., "Upgrading of Degradable Transportation Network by Investment Prioritization in Resourse Allocation", Journal of Applied Science, 2008, 8 (13), 2404-2411. [9] Taylor, M. A. P., D’ Este, G. M., "Concepts of Network Vulnerability and Applications to the Identification of Critical Elements of Transport Infrastructure", the 26th Australian Transport Research Forum, Wellington, New Zealand, 2003. [10] Joseph, Y. J. C., "Flexible Management of Transportation Networks", PhD Thesis, University of California USA, 2010. [11] Chen, A., Kim, J., Zhou, Z., Chootinan, P., "Alpha Reliable Network Design Problem", Transportation Research Record, 2008, 2029, 49-57. [12] Yin, Y., Madanat, S. M., Lu, X. Y., "Robust Improvement Schemes for Road Networks under Demand Uncertainty", European Journal of Operational Research, 2009, 198 (2), 470-479. [13] Dimitrious, L., Stathopoulos, A., "Reliable Stochastic Design of Road Network System", International Journal of Industrial and System Engineering, 2008, 3 (5), 549-574. [14] Shariat Mohaymany, A., Babaei, M., "An Approximate Reliability Evaluation Method for Improving Transportation Network Performance", Transport, 2010, 25 (2), 193-202. [15] Li, V., Silvester, J., "Performance Analysis of Networks with Unreliable Components", IEEE Transactions on Communications, 1984, 32, 1105-111. [16] Chiou, S., Li, V., "Reliability Analysis of a Communication Network with Multimode Components", IEEE Journal of Selected Areas in Communications, 1986, SAC-4 (7), 1156-1161. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,425 |