تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,105 |
بررسی دو دلیل در مورد عدم فراگیری اصل علیت | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 214، اسفند 1388، صفحه 71-87 اصل مقاله (200.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اصغر عین اله زاده صمدی* | ||
استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
نیافتن شاهد تجربی و انجام آزمایشهای مشابه، دو دلیلی است(1) که برخی از دانشمندان علوم تجربی بر فراگیر نبودن اصل علیت در محدودة اتم آوردهاند. این دو دلیل در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد و نشان داده میشود که در صورت توجیه (= کنار گذاشتن) اصل علیت یا قواعد عقلی برای حل معضلی که با آن مواجه شدهایم، (یعنی از طرفی بنا بر قواعد عقلی اصل علیت را بر محدودة اتم حاکم میدانیم و از طرف دیگر شاهد تجربی بر رابطة علّی در این محدوده نیافتیم) روند تحقیقات متوقف خواهد شد. در صورتی که توجیه (= کنار گذاشتن، تعدیل کردن) سایر موارد این چنین نخواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
قواعد عقلی؛ اصل یکنواختی طبیعت؛ فقدان شواهد تجربی؛ آزمایشهای مشابه؛ اصل علیت؛ فعالیت علمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,496 |