تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,542,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,246,241 |
ارزیابی مخاطرات محیطی و ژئومورفولوژیکی و نقش آن در حمل و نقل جاده¬ای (مطالعه موردی: گردنه الماس) | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 42، اسفند 1391، صفحه 23-44 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا افشاری آزاد1؛ هاله پورکی* 2 | ||
1جغرافیای طبیعی و استادیار دانشگاه رشت | ||
2جغرافیای طبیعی (ژئومورفولوژی در برنامه¬ریزی محیطی) | ||
چکیده | ||
حمل و نقل جادهای نقش کلیدی و موثر در اجرای برنامه توسعه پایدار کشورها ایفا میکند و سلامت عبور و مرور در طول سال از آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. گردنه الماس یکی از ارتفاعات البرز غربی بین خلخال و اسالم جادهای به طول 30 کیلومتر میباشد. این راه ارتباطی از بخشهای پرشیب و از محدودههای پرخطری عبور میکند و همواره در معرض تهدید انواع خطرات، بویژه در معرض وقوع انواع حرکات دامنهای قرار دارد. بررسی آثار ژئومورفیکی ایجاد خطوط ارتباطی و شناسایی مخاطرات طبیعی و تصادف جادهای ناشی از عوامل ژئومورفولوژیکی، رابطه بین پدیدههای اقلیمی، حوادث جادهای و تعیین نقاط پرخطر و ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای بالا بردن ضریب ایمنی حمل ونقل جادهای در یکی از محورهای ارتباطی شمال کشور یعنی محور اسالم-خلخال (گردنه الماس) اهداف این تحقیق را شامل میشوند. روش مطالعه در این پژوهش مبتنی بر مشاهدات میدانی و تفسیر این مشاهدات از نقشههای زمینشناسی و توپوگرافی، عکسهای هوایی میباشد. همچنین با تهیه نقشه پهنهبندی مخاطرات زئومورفولوِیکی منطقه نتایج نشان داد در مسیر ارتباطی بررسی شده 64 درصد از خطر بسیار زیاد و زیاد برخوردار است و در مجموع، از مسیری مخاطرهآمیز عبور میکند. ارزیابی ژئومورفولوژیکی انجام شده در این تحقیق، آسیبپذیری جاده و سایر تأسیسات ایجاد شده در منطقه را بخوبی نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژئومورفولوژی؛ حمل¬ونقل جاده¬ای؛ گردنه الماس؛ راه اسالم-خلخال؛ تصادف جاده¬ای | ||
مراجع | ||
1ـ بهبهانی، حـمید؛ صالحی، ساسان (1378)، «روشهای ایـمنسازی جادهها در مقابل یخ وبـرف مناسب برای ایران»، مجله جاده، شماره 45. 2ـ بهبهانی، حمید (1376)، «طرح هندسی راه»، انتشارات نشر دانشگاهی. 3ـ حبیبی نوخندان، مجید (1378)، «مطالعه پدیدههای اقلیمی مؤثر بر تردد و تصادفات جادههای کوهستانی و ارائه راهکارهای اجرایی مؤثر (مطالعه موردی جاده هراز)»، پایاننامه کارشناسی ارشد اقلیمشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 4ـ دهقانیان، سیاوش؛ کوچکی، عوض و کلاهیاهری، علی (١٣٧۴)، «جغرافیای کشاورزی»، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 5ـ سازمان هواشناسی استان اردبیل، «آمار هواشناسی ایستگاه خلخال»، از سال 1366 تا سال 1387. 6ـ علیجانی، بهلول (1374)، «آب و هوای ایران»، انتشارات پیام نور. 7ـ فلاحتبار، نصرالله (1379)، تأثیـر برخی عوامل جغرافیایی بر شبکه راههای کشور، مجله پژوهشهای جغرافیایی، ش 38. 8ـ نقشه توپوگرافی با مقیاس 1:50000 سازمان جغرافیایی کشور شیت خلخال. 9ـ نقشه زمینشناسی با مقیاس 1:100000 سازمان جغرافیایی کشور شیت خلخال. 10- Cova, T.J., and Conger, S. (2004), "Transportation Hazards", In: Handbook ofTransportation Engineering, M. Kutz (ed.), McGraw Hill, New York, pp. 17.1-17.24.
11- Forman, R.T.T (1998), "Road Ecology and Density and Effect Zone, Ecological Society of America".
12- Jones, D.K.C., Brunsden, D., Goudie A.S (1983), "A Preliminary Geomorphological Assessment of Part of the Karakoram Highway", Q. J. Eng. Geol London, Vol.16 pp. 355-311.
13- Monroe, J.S., Wicander, R. (2001), The Changing Earth, Exploring Geology and Evolution; Brooks/ Cole Pub.
14- Shi, X.Z., Wang, K., Warner, E.D., Yu,D.S., Wang, H.J., Yang, R. W., Liang, Y.,Shi, D.M., (2008), "Relationship between Soil Erosion and Distance to Roadways in Undeveloped Areas of China", Catena 72, 305-313.
15- Wallaman, C., Wretling, P. and Oberg, G. (1999), "Effects of Winter Road Maintenance", Finland Road Administration, 86-88. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,151 |