تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,490 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,620 |
تأثیر تراکم طولی و عرضی در آلودگی ناشی از ترافیک در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر مشهد) | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 17، دوره 44.2، شماره 75، شهریور 1393، صفحه 69-79 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: یادداشت پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد شکوهیان1؛ روزبه شاد* 2؛ محمد قاضی نژاد3 | ||
1گروه مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست)، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2گروه مهندسی عمران (مهندسی GIS)، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
چکیده | ||
در ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه، رشد سریع شهرها، افزایش روز افزون تعداد وسائط نقلیه و نیاز به تردد برای رفع نیازهای روزمره، باعث آلودگی شهرهای بزرگ و متوسط شده و در نتیجه یکی از دلایل اصلی به مخاطره افتادن سلامت شهروندان میباشد. اکسیدهای نیتروژن، منواکسید کربن، دیاکسید کربن، ترکیبات آلی فرار، ذرات معلق و ازون از جمله آلایندههای اصلی با منشأ ترافیکی هستند که اثرات زیانبار آنها در زندگی شهروندان هزینههای زیادی را بر جامعه تحمیل میکند. در این مقاله با هدف ارزیابی آلودگی ترافیکی و کاهش اثرات سوء آن در جامعه، سعی بر آن است که نقش شکل هندسی شبکه معابر مناطق چهاردهگانه شهر مشهد در دو بعد طولی و عرضی در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی مدلسازی شده و بر این اساس سهم هر منطقه شهری در میزان انتشار آلودگی ترافیکی تخمین زده شود. بدین منظور، ابتدا با بررسیهای آماری و میدانی عواملی مانند نوع وسیله نقلیه، سفرهای درون شهری و برون شهری، زیرساختهای موجود و حجم آلایندهها، ظرفیت معابر محاسبه و مطابق آن طرحی جامع و مکانمند به منظور سهمبندی تراکم هندسی مشخص میگردد. نتایج نهایی نشان دهنده آن هستند که نواحی 1، 11 و 10 دارای بیشترین سهم بوده و نواحی 13 و 3 کمترین سهم را از نظر توزیع هندسی شبکه به خود اختصاص دادهاند که بدین ترتیب در هر منطقه شهری محلها و مشخصات قابل ساماندهی تراکم طولی و عرضی، به منظور بهبود وضعیت آلایندهها توسط برنامهریزان قابل شناسایی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ترافیک؛ سامانه اطلاعات مکانی؛ شبکه معابر؛ آلاینده؛ عوامل | ||
مراجع | ||
[1] Rebloj, O., Sturm, P.J ., "A GIS Based Component Oriented Integrated System for Estimation Visualization and Analysis of Road Traffic Air pollution", Environmental Modeling & Software, 1999, (1), 531-539.
[2] Badard, T., Richard, P., "Using XML for the Exchange of Updating Information between Geographical Information Systems," Computers, Environment and Urban Systems, 2001, 25 (1), 17-31.
[3] Dangermond, J., "Trends in GIS and Comments", Computers, Environment and Urban Systems, 1989, 12 (3), 137-159.
[4] Bellander, T., Berglind, N., Gustavsson, P., Jonson, T., Nyberg, F., Pershagen, G., "Using Geographical Information Systems to Assess Individual Historical Exposure to Air Pollution from Traffic and House Heating in Stockholm", Environmental Health Perspectives, 2001, 109 (6), 633-639.
[5] Venn, A., Lewis, S., Cooper, M., Hubbard, R., Hill, I., Boddy, R., "Local Road Traffic Activity and the Prevalence, Severity and Persistence of Wheeze in School Children: Combined Cross Sectional and Longitudinal Study", Occupational Environmental Medicine, 2000, 57 ,153-157.
[6] Marshal.J , D., Nethery, E., Brauer ,M., "Within Urban Variability in Ambient Air Pollution: Comparison of Estimation Methods", Atmospheric Environment, 2008, 42 (6) ,1359-1369.
[7] Briggs, D., deHoogh, C., Gulliver, J., Wills, J., Elliott, P., Kingham, S., "A Regression-Based Method for Mapping Traffic-Related Air Pollution: Application and Testing in Four Contrasting Urban Environments", The Science of the Total Environment, 2000, 253, 151-167.
[8] Hoek, G., Fischer, .P, Van den Brandt.P ,, Goldbohm, S., Brunekreef, B. ,"Estimation of Long-Term Average Exposure to Outdoor Air Pollution for a Cohort Study on Mortality", Journal of Exposure Analysis and Environmental Epidemiology, 2001 ,11 (6), 59-469.
[9] King, N., Moreng, P., Lapierre, L., "Direction de Santé Publique de Montréal a Publié", Synthesis Report Series, 2005, 8, 3.
[10] Beckerman, B., Jerrett, J., Brook, J. R., Verma, Arian, D. K. M., Finkelstein, C., "Correlation of Nitrogen Dioxide with other Traffic Pollutants Near a Major Expway", Atmospheric Environment, 2008, 42, 275-290.
[11] Wheeler, A. J., Smith-Doiron, M., Xu, X., Gilbert, N.L ., Brook, J. R., "Intra-Urban Variability of Air Pollution in Windsor, Ontario Measurement and Modeling for Human Exposure Assessment", Environmental Health, 2008, 106, 7-16.
[12] Wang, X., "Integrating GIS, Simulation Models, and Visualization in Traffic Impact Analysis", Computers Environment and Urban Systems, 2005, 29, 471-496 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,800 |