تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,907 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,154,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,924,855 |
بررسی میزان اثربخشی سیستم اتوبوس های تندرو در شهر مشهد | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 49، مهر 1393، صفحه 119-137 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین سرایی1؛ زهرا محمدزاده* 2 | ||
1جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه یزد | ||
2جغرافیا و برنامهریزی شهری از دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
فعالان عرصه حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان یکی از راههای برقراری عدالت اجتماعی و سرعت دادن به ظرفیتهای حمل و نقل عـمومی در کلانشهرها را توسـعه مسیرهای ویژه اتوبوسرانی میدانند، اتوبوسهای تندرو یکی از راهکارهای موقتی, کوتاهمدت و کمهزینه برای حل مشکلات ترافیک کلانشهرهای جهان سوم میباشد. کلانشهر مشهد سالیانه پذیرای حدود 15 میلیون زائر و گردشگر خارجی است و در این صورت فشار بر زیرساختها و به ویژه سیستم حمل و نقل و ترافیک چندین برابر میشود بنابراین بهکارگیری سیستم بیآرتی از سال 1387 برای حل مشکل ترافیک شهر مشهد مطرح شده است. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی میباشد و هدف از آن ارزیابی میزان اثربخشی سیستم بی.آر.تی در شهر مشهد میباشد. روش جمعآوری دادهها به صورت میدانی بوده و ابتدا عوامل مؤثر در میزان اثربخشی اتوبوسهای تندرو جمعآوری گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی میزان کارایی هر یک از مسیرهای بیآرتی در شهر مشهد مشخص گردید. نتایج پژوهش نشاندهنده اثربخشی بالای مسیر 1013 که شرق به غرب کلانشهر مشهد را پوشش میدهد میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سامانه اتوبوسهای تندرو؛ شهر مشهد؛ روش تحلیل سلسله مراتبی؛ اثربخشی | ||
مراجع | ||
1ـ دانشگاه صنعتی شریف (1386)، «طراحی شبکه ویژه اتوبوس سریع، شبکه خیابانی و سیستم اتوبوسرانی شهر مشهد»، تهیه شده برای شهرداری مشهد سازمان ترافیک، گزارش شماره 01-86 ممتحن. 2ـ دانشگاه صنعتی شریف (1387)، «اتوبوسرانی تندرو پیشنهادی برای شهر مشهد»، تهیه شده برای شهر مشهد سازمان ترافیک، گزارش شماره 02-87 ممتحن. 3ـ دانشگاه صنعتی شریف (1387)، «سیستم اتوبوسرانی تندرو شهر مشهد، جزییات طراحی در سطح برنامهریزی»، تهیه شده برای شهر مشهد سازمان ترافیک، گزارش شماره 03-87 ممتحن. 4ـ تقوایی، مسعود و ابوذر وفایی (1387)، «برنامهریزی و مدیریت سامانه اتوبوسرانی شهری»، چاپ اول، انتشارات کنکاش. 5ـ رهنما، محمدرحیم و حجت فرقانی (1386)، «برنامهریزی دسترسی به اتوبوس در اسران: شهر مشهد»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، شماره 2. 6ـ طیبانی، مهدی (1375)، «مطالعه خطوط ویژه اتوبوسرانی با طرفیت بالا در شهرهای در حال توسعه»، تازههای ترافیک، شماره 7. 7ـ عطایی، محمد (1389)، «تصمیمگیری چندمعیاره»، چاپ اول، انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود. 8ـ عظیمپور، علیرضا و همکاران (1388)، «ارزیابی نتایج مدل AHP در پهنهبندی خطر زمینلغزه (مطالعه موردی حوضه آبریز اهرچای)»، فصلنامه فضای جغرافیایی، سال نهم، شماره26، دانشگاه آزاد اسلامی اهر. 9ـ فرجی سبکبار، حسنعلی (1384)، «مکانیابی واحدهای خدمات بازرگانی با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی، فصلنامه پژوهشهای جغرافیایی، شماره 51، تهران. 10ـ قدسیپور، سیدحسن (1385)، «فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی AHP»، چاپ پنجم، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر. 11ـ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی (1381)، «آیین کار ضوابط مکانیابی ایستگاههای اتوبوس شهری»، چاپ اول. 12ـ مؤمنی، منصور و علیرضا شریفی سلیم (1390)، «مدلها و نرمافزارهای تصمیمگیری چندشاخصه»، چاپ اول، انتشارات مؤلفان. 13ـ هادیانی، زهره و شمسالدین کاظمی (1389)، «مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی با استفاده از روش تحلیل شبکه و مدل AHP در محیط GIS: (مطالعه موردی شهرقم)»، جغرافیا وتوسعه، شماره 17. 14- Cervero Robert & Chang Deokkang (2011), “Bus Rapid Transit Impacts on Land Uses & Land Values in Seoulkorea”, Transport Policy, 18pp 102-116.
15- Currie, Graham & Alexdelbosc (2011), “Understanding Bus Rapid Transit Route Ridership Drivers: An Empirical Study of Australian BRT Systems”, Transport Policy, 18 pp, 755-764.
16- Daganzo, Fcarlos (2010), “Structure of Competitive Transit Networks“, Transportation Research, Part, B44, pp 434-446.
17-Donnel Mc Simon & Moirazellner (2011), “Exploring the Effectiveness of Bus Rapid Transit a Prototype Agent-based Model of Commuting Behavior”, Transportat Policy, 18, pp 825-835.
18- Dube Jean et al (2011), “Economic Impact of a Supply Vhange in Mass Transit in Urban Areas: A Canadian Example”, Transportation Research, Part, A45, pp 46-62.
19- Estrda M &etal (2011), “Design & Implementation of Efficient Transit Networks Procedure, Case Study & Validity Test”, Transportation Research, Part A45, pp 935-950.
20- Lindau, Luis Antonio, LuizAfonsodossantossenna & Orlando Strambi (2008), “Alternative Financing for Bus Rapid Transit (BRT) ”Reserch Transportation Economics, 22 pp 54-60.
21- Rodriguez A. Daniel & Carlos H. Mojica (2009), “Capitalization of BRT Network Expansions Effects Into Prices of Non-expansion Areas”, Transportation Research, Part A 43, pp 560-571.
22- Tiranchini, Alejandro, David A: Hensher & Sergio R.jaradiaz (2010), “Comparing Operator & Users Costs of Light Rail, Heavy Rail & BRT over a Radical Public Transport Network, Reserch in Transportation Economics, 29 pp231-242. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,374 |