تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,907 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,155,020 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,924,901 |
تحلیل سامانه حمل ونقل اتوبوس های تندرو شهری (BRT) و سنجش تحولات و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن بر حوزه های پیرامون در کلانشهر تبریز | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 49، مهر 1393، صفحه 19-53 اصل مقاله (1.83 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حامد بیتی1؛ سیامند پناهی* 2؛ مریم سلیمی2 | ||
1دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خسروشاه | ||
چکیده | ||
امروزه گسترش پدیده شهرنشینی باعث پیچیده شدن مسائل شهری شده و مساله حمل و نقل شهری را به یکی از دغدغههای اصلی برنامهریزان شهری تبدیل نموده است. بنابراین ایجاد ساختارهای مناسب حمل و نقل، و ترغیب شهروندان به استفاده از انواع روشهای حمل و نقل عمومی [مانند اتوبوس، مترو، تراموا و ...] به یکی از چالشهای مهم مدیران شهری تبدیل گردیده است. در این میان در بین انواع سیستمهای حمل و نقل عمومی، سامانه اتوبوسهای تندرو یکی از کارآمدترین و موثرترین روشهای حمل و نقل عمومی میباشد که دارای مزایای فراوانی بوده و در اکثر کلانشهرهای دنیا و از جمله ایران مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که اجرای سامانه اتوبوسهای تندرو نیازمند ایجاد اجزا مشخص و استفاده از مسیر، اتوبوس و ایستگاه و تجهیزات خاص میباشد، میتواند بر واحدهای همسایگی خود تأثیرات فراوان اقتصادی و اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. این تحقیق بهدنبال یافتن تأثیرات و تأثیرات متفاوت اجرای سامانه حمل و نقل اتوبوسهای تندرو بر بافت پیرامون مسکونی و تجاری خود در کلانشهر تبریز میباشد. بر این اساس با استفاده از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای میدانی شاخصهای تأثیرگذاری مسیر BRT بر همسایگیهای مجاور مشخص گردیده است و سپس با استفاده از نتایج بررسیهای میدانی و با بهرهگیری از تحلیلهای توصیفی و استنباطی به پرسشهای تحقیق پاسخ داده شده است. تحلیل و ارزیابی پرسشنامههای جمعآوری شده از تأثیرات سامانه BRT بر حوزههای تأثیرگذار نشان میدهد که واکنش حوزههای درگیر با کاربریهای متفاوت مسکونی و تجاری نسبت به این طرح متفاوت میباشد. و اجرای طرح دارای تأثیرات مثبت و منفی بر بافت پیرامون خود بوده است. و در حالی که توانسته است رضایت نسبی ساکنان اطراف مسیر را تأمین نماید در رضایتمندی کسبه اطراف ناموفق بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حملونقل عمومی؛ سامانه اتوبوسهای تندرو؛ BRT؛ کلانشهر تبریز؛ کارایی | ||
مراجع | ||
1ـ باباغیبی ازغندی، علیرضا (1389)، «آیندهپژوهی: رهیافتی نو در مدیریت جامع حمل و نقل شهری»، فصلنامه مطالعات مدیریت و ترافیک، شماره 16، سال پنجم، بهار 89. صص77-100. تهران. 2ـ فرهمند، شکوفه؛ عسگری، علی و مرتضی سامتی (1387)، «تحلیل فضایی توسعه شهری در ایران (رشد اندازه شهرها)»، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 82، بهار 87. صص163-185. 3ـ قرخلو، مهدی؛ عمرانزاده، بهزاد و احمد پوراحمد (1389)، «ارزیابی و تحلیل کارایی سامانه حمل و نقل BRT و رضایت عمومی از آن در کلانشهر تهران»، فصلنامه پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 73، پاییز 89. صص19-38. تهران. 4- Cervero, Robert and Chang Deok Kang (2010), “Bus Rapid Transit Impacts on land Uses and Land Values in Seoul, Korea.” Transport Policy, Volume 18, Issue 1, January 2011, Pages 102-116.
5- Daganzo, Carlos F. (2010), “Structure of Competitive Transit Networks,” Transportation Research Part B: Methodological, Volume 44, Issue 4, May 2010, Pages 434-446.
6- Danaher, alan R. (2009), “What Is BRT?”, City of Madison/Madison Transit BRT Seminar, PB Americas, Inc. October 1.
7- Dube, Jean and Farncois Des Rosiers and Marius Theriault and Patricia Dib. (2011). “Economic Impact of a Supply Change in Mass Transit, in Urban Areas: A Canadian Example”, Transportation Research Part A: Practice and Policy, Volume 45, Issue 1, January 2011, Pages 47-62.
8- Deb, Kaushik and Massimo Filippini. (2011), “Estimating welfare Changes from Efficient Pricing in Public Bus Transit in India.” Transport Policy, Volume 18, Issue 1, January 2011, Pages 23-31.
9- McDonnell, Simon and Moira Zllner. (2011), “Exploring the Effectiveness of Bus Rapid Transit, a Prototype Agent-based Model of Commuting Behavior”, Transport Policy, Available Online, June 2011.
10- Munoz-Raskin, Ramon.(2010) “Walking Accessibility to Bus Rapid Transit: Does It Affect Property Values? The Case of Bogota, Colombia”, Transport Policy, Volume 17, Issue 2, March 2010, Pages 72-84.
11- Ponnaluri, Raj V. (2011). “Sustainable Bus Rapid Transit Initiatives in India: The Role of Decisive Leadership and Strong Institutions”, Transport Policy, Volume 18, Issue 1, January 2011, Pages 269-275.
12- Rodrigo, Jean-Paul (2006), “Historic Geography of Transportation: The Emergence of Mechanized Systems”, Routledge, New York, US.
13- Thynell, Marie and Dinesh Mohan and Geetam Tiwari. (2010), Sustainable Transport and the Modernization of Urban Transport in Delhi and Stockholm”, Cities, Volume 27, Pages 421-429.
14- Zheng, Lin and Wu Jiaqing (2007), “Summary of the Application Effect of Bus Transit at Beijing South-Center Corridor of China”, Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, Volume 7, Issue4, August 2007, Pages 137-142. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,138 |