
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,365 |
تعداد مقالات | 16,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,022,851 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,736,105 |
شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت دانش شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ملک رضوان ,واعظی1؛ فرامرز سهیلی* 2؛ علی بیرانوند3؛ ثریا ضیایی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر مدیریت دانش شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ارائه مدل مربوط انجام شده است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد برای توسعه مدل مدیریت دانش شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بهره گرفته است. جامعه مشارکتکنندگان را ۲۸ نفر از خبرگان حوزه مدیریت دانش و مدیریت دانش شخصی تشکیل دادهاند.. روش نمونهگیری هدفمند و دادهها بر اساس مصاحبه عمیق جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس تحلیل سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا انجام شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مدیریت دانش شخصی از شش بعد و 27 مقوله تشکیل شده است. ابعاد شش گانه شامل: «شناسایی اطلاعات، سازماندهی دانش، فناوریها، مهارت، تعامل، انگیزه، مستندسازی تجربیات،نرم افزارها، نظام کارآمد، فرهنگ، وضعیت اقتصادی، پیشینه آموزشی، تدوین دستور العملها، ادغام ابزارهای مدیریت دانش شخصی در برنامههای درسی دانشگاهی، آموزش سواد دیجیتال، ایجاد محیطهای یادگیری مشارکتی، بهبود بهرهوری، افزایش اثربخشی، کاهش دوبارهکاری، ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش، توسعه نوآوری و خلاقیت، افزایش همکاری واشنراکگذاری دانش، کمبود زمان، محیط نامناسب کاری، نداشتن انگیزه، ناآشنایی با شیوهها، نبود اعتماد» استخراج گردید. نتیجهگیری: بر اساس مدل ارائه شده برای استقرار موفقیتآمیز مدیریت دانش شخصی در دانشگاهها، لازم است که به تمامی ابعاد شناسایی شده توجه ویژهای شود. دانشگاهها میتوانند با اجرای سیاستگذاریهای صحیح، کیفیت آموزش و پژوهش را بهبود بخشند و رضایت دانشجویان را افزایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مدیریت دانش شخصی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |