
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,365 |
تعداد مقالات | 16,769 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,074,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,788,276 |
جایگاه اخلاقی هوش مصنوعی از منظر مساله آسان و سخت آگاهی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.66103.4022 | ||
نویسندگان | ||
سعید کریمی* 1؛ مرتضی طباطبایی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران. | ||
2استادیار گروه فلسفه اخلاق، دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران | ||
چکیده | ||
آگاهی یکی از بنیادیترین و در عین حال پیچیدهترین مسائل در فلسفه ذهن است. فیلسوفانی چون دیوید چالمرز با طرح «مسئله سخت آگاهی»، میان آگاهی پدیداری و آگاهی روانشناختی تمایز نهادهاند؛ ند بلاک نیز این تمایز را به صورت دقیقتری در قالب آگاهی پدیداری و آگاهی در دسترس صورتبندی کرده است. از سوی دیگر، جان سرل با تفکیک میان منظر اولشخص و سومشخص، و تامس نیگل با تأکید بر جنبهی ذهنی تجربه، این دوگانگی را از منظرهای متفاوتی تحلیل کردهاند. اگرچه تقسیمبندیهای مذکور در ظاهر متنوعاند، همگی بر تمایز میان تجربهی درونی و قابلیتهای رفتاری و شناختی دلالت دارند. مقاله حاضر، با تمرکز بر همین تمایز بنیادین، به بررسی این پرسش میپردازد که آیا هوش مصنوعی میتواند واجد آگاهی پدیداری باشد یا تنها از آگاهی روانشناختی برخوردار است؟ پاسخ به این پرسش، پیامدهای فلسفی و اخلاقی قابلتوجهی دارد؛ چراکه آگاهی پدیداری، مستقیماً با تجربهی درد، لذت و رنج در ارتباط است و مبنای بسیاری از حقوق اخلاقی تلقی میشود. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی–تحلیلی، نشان میدهد که تمایز میان انواع آگاهی میتواند مبنایی برای تعیین درجات مختلف جایگاه اخلاقی موجودات قرار گیرد. برای نمونه، موجوداتی که از آگاهی در دسترس برخوردارند اما فاقد تجربهی پدیداریاند، ممکن است دارای حق آزادی عملکردی باشند، اما از حق رنج نکشیدن بهرهمند نباشند. در مقابل، نوزادان و حیوانات به دلیل برخورداری از تجربهی درونی، شایستهی حق رنج نکشیدناند، حتی اگر از تواناییهای شناختی پیچیده بیبهره باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ جایگاه اخلاقی؛ آگاهی پدیداری؛ آگاهی روانشناختی؛ هوش مصنوعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |