
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,364 |
تعداد مقالات | 16,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,001,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,693,794 |
پدیدارنگاری فهم و ادراک معلمان از مفاهیم برنامه درسی و برنامهریزی درسی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65834.1228 | ||
نویسندگان | ||
جمال سلیمی* 1؛ علی امینی باغ2؛ عهدیه قبادی3 | ||
1دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه کردستان | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه کردستان | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش مطالعه انگاره، فهم و ادراک معلمان از مفهوم « برنامه درسی» و « برنامهریزی درسی» است و ارائه یک مدل مفهومی است. رویکرد تحقیق کیفی و راهبرد آن پدیدارنگاری است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و میدان پژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان میباشد. شرکت کنندگان 12 معلم زن و مرد بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق فرآیند سه مرحله ای کدگذاری، باز، محوری و اصلی انجام شد. یافتهها نشان داد انگاره معلمان به مفهوم «برنامه درسی» شامل برنامه درسی بهعنوان یک چارچوب رسمی و الزامآور؛ برنامه درسی بهعنوان یک راهنمای کلی و قابل انعطاف؛ برنامه درسی بهعنوان چالش اجرایی؛ برنامه درسی بهعنوان یک تجربه زیسته در کلاس درس؛ برنامه درسی بهعنوان سند رسمی ( اسناد رسمی مصوب)، برنامه درسی پنهان، برنامه درسی بهعنوان یک سازه فلسفی و اجتماعی و برنامه درسی بهعنوان یک سازه شناختی و یادگیری بود. همچنین انگاره و ادراک آنها نسبت به مفهوم برنامهریزی درسی شامل فهم برنامهریزی درسی به عنوان یک فرایند ساختاریافته؛ برنامه ریزی درسی بعنوان تجربیات عملی و یادگیری کسب شده، برنامهریزی درسی بعنوان نقشه راه آموزشی، برنامه ریزی درسی بعنوان فرایند سازماندهی محتوا، برنامه ریزی درسی بعنوان طراحی راهبردهای تدریس، برنامه ریزی درسی بعنوان مدیریت زمان و منابع، برنامه ریزی درسی بعنوان توجه به نیازهای یادگیرندگان، برنامه ریزی درسی بعنوان فرایندی پویا و با نگرش، برنامه ریزی درسی بعنوان یک فرایند شناختی و تصمیمگیری و برنامه ریزی درسی بعنوان یک فرایند تعاملی و اجتماعی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان ابتدایی؛ برنامهریزی درسی؛ برنامه درسی؛ پدیدارنگاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |