
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,987,480 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,674,008 |
تأثیر ساخت بازی تعاملی در بستر سیستم عامل اندروید بر رابطه بین خلاقیت دانشآموزان و یادگیری درس زیست شناسی در دانشآموزان دبیرستان تیزهوشان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، بهمن 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65012.1207 | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* ؛ مهدیه ممی پور | ||
گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
چکیده | ||
نرم افزارهای تعاملی یکی از فناوریهای کاربردی نوین در حوزه آموزش است که توانسته با کمک امکاناتی چون پویانمایی، تصاویر سهبعدی، صدا و... امکان تعامل کاربر را با مفاد درسی ممکن سازد و با کمکگرفتن از فضای مجازی نقش مؤثری در آموزش ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر، تأثیر ساخت و استفاده از نرم افزار تعاملی در بستر سیستم عامل اندروید بر یادگیری زیستشناسی و نیز میران خلاقیت دانشآموزان است. ﭘﮋوﻫﺶ به روش نیمهآزمایشی ﺑﺎ طرح ﭘﯿش - پسآزمون و آزمون سنجش خلاقیت تورنس انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دو کلاس 20 نفری دانشآموزان دختر پایه دهم تجربی دبیرستان فرزانگان بود که به طور تصادفی به گروههای گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه گواه بصورت سنتی و گروه آزمایش با فناوری مذکور آموزش دیدند. پرسشنامههای پژوهش شامل محققساخته یادگیری خلاقیت تورنس بود. در تحلیل دادهها از روشهای آمارهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار، آزمونهای t گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و جهت بررسی پایایی آزمونها از ضریب آلفای کرونباخ و بهمنظور بررسی شاخص روایی آزمونها، از نظرات افراد متخصص استفاده شد. سطح معناداری برای همه آزمونها p<0.05 در نظر گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد اختلاف پیش و پس آزمون گروههای گواه و آزمایش معنادار بوده و بیشتر بودن میانگین نمرات گروه آزمایش نشاندهنده یادگیری بهتر است. تحلیل پرسشنامه خلاقیت تورنس نیز نشان دهنده بهبود خلاقیت گروه آزمایش است. همچنین نتایج بررسی ارتباط بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی نشان داد بین خلاقیت ناشی از ساخت و استفاده از نرم افزار تعاملی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، ارتباط مستقیم وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"نرم افزار تعاملی"؛ "زیست شناسی"؛ "خلاقیت"؛ "پیشرفت تحصیلی"؛ "یادگیری" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |