
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,987,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,673,996 |
شناسایی عوامل موثر بر بین المللی سازی صنعت خودرو در ایران | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1403، صفحه 219-245 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.62848.2244 | ||
نویسندگان | ||
رضا پاشایی1؛ محمد فاریابی* 2؛ پرویز محمدزاده3؛ محمدرضا سلمانی بی شک4 | ||
1دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز | ||
2گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز | ||
3استاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز | ||
4دانشیار دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موثر بر بینالمللیسازی صنعت خودرو در ایران و طراحی مدل مفهومی در این خصوص است. در همین راستا، دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با تعداد 15 نفر از مدیران بخش صادرات ایران خودرو و سایپا، خبرگان و صاحبنظران صنعت خودرو کشور که به روش هدفمند گلولهبرفی انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. سپس به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبهها، از روش تحلیل مضمون یا تحلیل تم استفاده شد. در نهایت 15 مضمون اصلی شامل صنعت خودروسازی، صادرات، وضعیت اقتصاد داخلی، وضعیت اقتصادی کشور هدف، سرمایه انسانی، زنجیره تامین، تعامل با خودروسازان جهانی، داشتن مزیت رقابتی، تحقیق و توسعه، دولت، سرمایهگذاری خارجی، تامین مالی، انعقاد قراردادهای تجاری مناسب، تولید در کشور هدف و استاندارد جهانی به عنوان عوامل کلیدی موثر بر بین المللیسازی صنعت خودرو کشور مشخص شدند. سپس از مدلسازی ساختاری تفسیری برای مشخص شدن ارتباط 15 متغیر با یکدیگر و نیز بینالمللیسازی صنعت خودرو کشور استفاده شد که طبق این روش، متغیرها در 3 سطح قرار گرفتند. در پایان نیز، مدل مفهومی بینالمللیسازی صنعت خودرو، به عنوان نتیجه اصلی این پژوهش معرفی شد. با توجه به مدل مفهومی تحقیق، توجه به تمامی 15 عامل شناسایی شده و برنامهریزی در دقیق در خصوص هر یک از آنها، به منظور ورود صنعت خودروسازی ایران به بازارهای جهانی ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
بینالمللیسازی؛ صنعت خودرو؛ رویکرد کیفی؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
خدادادحسینی، سیدحمید، خادمی، علیاکبر. (1386). آسیبشناسی توان استراتژیک شرکت سایپا برای ورود به بازارهای خارجی: بررسی عوامل درونسازمانی. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، (2)1، 68-29.
درخشه، جلال، افتخاری، اصغر و ردادی، محسن. (1394). تحلیل مضمونی اعتماد در اندیشه آیتالله خامنهای. جستارهای سیاسی معاصر، (17)6، 72-53.
سعیدی، محمدرضا، فارسیجانی، حسن و حقشناس کاشانی، فریده. (1402). شناسایی و رتبهبندی عوامل پیشرفت بومی محصول جدید برای دستیابی صنعت خودرو به کلاس جهانی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، (2)11، 307-285.
مارشال، کاترین، راسمن، گرچن. (1386). روش تحقیق کیفی. مترجم علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ سوم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
معادی رودسری، محمد حسن، طباطباییان، سید حبیب الله، رادفر، رضا. (1398). الزامات خودروساز شدن در عرصه جهانی؛ نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی ایران، فصلنامه مجلس و راهبرد، (98)26، 194-147.
ملک اخلاق، اسماعیل، نوعپسند اصیل، سید محمد و جمالی، خدیجه. (1390). شناسایی و رتبهبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد در ورود به بازارهای خارجی (مطالعه موردی: ایران خودرو). مجله علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، (2)1، 78-61.
ملک اخلاق، اسماعیل، نوعپسند اصیل، سیدمحمد، جمالی عباسعلی، خدیجه. (1392). تبیین وتحلیل ارزیابی استراتژیهای صنعت خودروسازی ایران در ورود به بازارهای خارجی، دو فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی، (9)5، 104-85.
Becker-Ritterspach, F., & Bruche, G. (2012). Capability creation and internationalization with business group embeddedness–the case of Tata Motors in passenger cars. European Management Journal, 30(3), 232-247.
Bianchi, C., & Wickramasekera, R. (2016). Antecedents of SME export intensity in a Latin American Market. Journal of Business Research, 69(10), 4368-4376.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. sage.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Calabrese, G. G., & Manello, A. (2018). Firm internationalization and performance: Evidence for designing policies. Journal of Policy Modeling, 40(6), 1221-1242.
Coase, R. H. (1937). The nature of the firm. Economica, 4(16), 386-405.
Cole, R. E., & Yakushiji, T. (2020). The american and japanese auto industries in transition: Report of the joint US–Japan automotive study (p. 251). University of Michigan Press.
Dunning, J. H. (1988). Explaining international production. Unwin, London.
Fathi, A., & Ahmadian, S. (2016). Competitiveness of the Iran automotive industry for entrancing into foreign markets. Procedia Economics and Finance, 36, 29-41.
Johanson, J. & Mattson, L.G. (1988). Internationalization in industrial systems, in Hood, N. and Vahlne, J.E. (eds), Strategies in Global Competition, Croom Helm, Beckenham (UK).
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1977). The internationalization process of the firm—a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of international business studies, 8(1), 23-32.
Johanson, J., & Wiedersheim-Paul, F. (1975). The internationalization of the firm: Four Swedish cases. Journal of management studies, 12(3), 305-322.
Jung, E., & Atay, E. (2022). Internationalization of the automotive industry by extending IOL3 model: A case study of Geely automobile. Eurasian Journal of Business and Economics, 15(29), 1-17.
Kahn, R. L., & Cannell, C. F. (1957). The dynamics of interviewing; theory, technique, and cases, New York; John Wiley.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
Pavlínek, P. (2020). Restructuring and internationalization of the European automotive industry. Journal of Economic Geography, 20(2), 509-541.
Pinho, J. C., & Prange, C. (2016). The effect of social networks and dynamic internationalization capabilities on international performance. Journal of World Business, 51(3), 391-403.
Scalera, F. (2014). Internationalization strategies in the automotive sector. The PSA Peugeot Citroen and Fiat Auto Groups: A comparison between the two models. JIEB, (2), 28-37.
Sekliuckiene, J. (2017). Factors leading to early internationalization in emerging Central and Eastern European economies: empirical evidence from new ventures in Lithuania. European Business Review, 29(2), 219-242.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Vernon, R. (1966). International investment and international trade in the product cycle. Quarterly Journal of Economics, 80, 190–207.
Yu, S. (2024). Geely’s Internationalization Strategy and Effects-----Taking the Acquisition of Daimler’s Shares as an Example. In 2024 9th International Conference on Social Sciences and Economic Development (ICSSED 2024) (pp. 383-392). Atlantis Press.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |