
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,987,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,674,346 |
یکپارچگی در جهان با برنامۀ درسی کلنگر: مروری نظاممند | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، بهمن 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65938.1232 | ||
نویسندگان | ||
نگین فخار1؛ مرضیه دهقانی* 2؛ خاتون علی پور3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: نظریات جدید برنامهریزی درسی همانند نظریه انسانگرایی و ماورای فردی، به انسان، بهعنوان موجودی چندبعدی و فعال مینگرند. این ابعاد چندگانه در برنامه درسی کلنگر تجلی مییابد. ازاینرو هدف مقاله، شناسایی این ابعاد چندگانه در برنامه درسی کلنگر است. روشها: . دادهها، به روش مرور سیستماتیک جمعآوری شد. انتخاب و تحلیل مقالات به روش Wright et al(2007) در هفت گام، در سه پایگاه داده Web Of Science، Scopus و Google scholar صورت گرفت. سپس، اطلاعاتی در رابطه با میزان انتشار مقالات مرتبط در کشورهای مختلف، با استفاده از نرمافزار vos viewer استخراج گردید. اعتبار اسناد منتخب از طریق روش پریسما حاصل شد. جهت بررسی پایایی، نتایج، از طریق شاخص پایایی ارزیابها، بررسی شد و توافق دو کدگذار (بالای 0.8) تعیین شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که ابعاد برنامه درسی کلنگر شامل سه بعد فردی، بین فردی و محیطی است. برای بعد فردی، مضامین رشد فکری، رشد معنوی و رشد جسمانی، برای بعد بین فردی مضامین رشد اخلاقی، رشد فرهنگی و اجتماعی و برای بعد محیطی مضامین رشد هنری و زیباییشناختی، رشد طبیعتگرایانه شناسایی شد. نتیجهگیری: معلمان و طراحان آموزشی با مطالعه این ابعاد و مؤلفهها میتوانند درک عمیقتری از برنامه درسی کلنگر بهعنوان یکی از نوینترین رویکردهای آموزشی پیداکرده و آن را بهطور مؤثر در تدریس و طراحی آموزشی خود بهکارگیرند. این امر به آنها کمک میکند تا فرآیند یاددهی-یادگیری را با رویکردی جامعتر و کارآمدتر پیش ببرند و محیطی غنی و پویا برای رشد همهجانبه دانشآموزان، بهعنوان آیندهسازان یک جامعه یکپارچه، فراهم آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کلنگر؛ برنامه درسی جدید؛ برنامه درسی کلنگر؛ یادگیری کلنگر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |