| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,423 |
| تعداد مقالات | 17,550 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,871,917 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,857,577 |
بررسی روابط ساختاری میان نگرانیهای تدریس، باورهای خودکارآمدی و محیط یادگیری سازنده گرا در درس علوم از دیدگاه دانشجو معلمان دوره ابتدایی ایران | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، بهمن 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.63507.1167 | ||
| نویسندگان | ||
| نازنین برهانزهی* 1؛ اصغر سلطانی2؛ بدرالسادات دانشمند3 | ||
| 1دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
| 2گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
| 3گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری میان نگرانیهای تدریس، باورهای خودکارآمدی و محیط یادگیری سازنده گرا در درس علوم از دیدگاه دانشجومعلمان دوره ابتدایی ایران بود. روش: این پژوهش از نظر گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان که تعداد آنان ۱۹۱۷نفر بود، تشکیل می داد. ۳۷۱ نفر براساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها در این پژوهش دانشجومعلمان به پرسشنامههای نگرانی های تدریس معلمان علوم(اقتباس از باز،۲۰۰۸)، باورهای خودکارآمدی معلمان علوم(اقتباس از ایناک و ریگز،۱۹۹۰) و محیط یادگیری سازنده گرا(اقتباس از جانسون و مک کلر،۲۰۰۴) پاسخ دادند. مقدار پایایی برای پرسشنامه نگرانیهای تدریس(۸۳/۰)، باورهای خودکارآمدی(۷۹/۰) و محیط یادگیری سازنده گرا(۸۷/۰) به دستآمد. روایی سازه پرسشنامهها نیز از طریق روش تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی بررسیشد و مورد تایید قرارگرفت. یافته ها: نتایج کلی نشان داد که در مجموع مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار بود و دادههای بدست-آمده از نمونه، مدل پیشنهادی را تایید کردند و تمام فرضیهها مورد تایید قرار گرفتند. نتیجه گیری: میان نگرانیهای تدریس، باورهای خودکارآمدی و محیط یادگیری سازندهگرا در درس علوم از دیدگاه دانشجومعلمان دوره ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نگرانی های تدریس؛ باورهای خودکارآمدی؛ محیط یادگیری سازنده گرا؛ درس علوم؛ دانشجومعلمان دوره ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 |
||