
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,909,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,534,832 |
پرورش تفکر خلاق از طریق باز طراحی کتب درسی دوره ابتدایی: تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، بهمن 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66150.1236 | ||
نویسنده | ||
زهرا جامه بزرگ* | ||
گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
در ابتدا برای شناسایی و تبیین مولفه های تفکر خلاق از تحلیل محتوای استقرایی و برای جمع آوری منابع معتبر و به روز از مرور نظام مند استفاده شد. معیار های ورود و خروج و چگونگی ارزیابی و انتخاب منابع معتبر تعیین و از 36 منبع جمع آوری شده 14 منبع انتخاب که کلیه منابع انگلیسی، و سال انتشار مقالات از 2020 تا 2024 است. بعد از کد گذاری و تبیین مقوله های اولیه و ثانویه، مولفه تفکر خلاق در کتاب درسی مشخص شدند. در کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی مولفه ها بررسی شد از چک لیستی که روایی و پایایی آن تایید شد برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده های کمی با استفاده آمار توصیفی، آزمون خی و آزمون مونتکارلوR کد در نرم افزار Stata18تحلیل شد. پرورش ذهن باز،حل مساله خلاق، محتوای کتاب مبتنی بر استیم، تشویق کار تیم و ارایه فعالیت های پروژه محور ، کاربرد تکنولوژی های تعاملی و هوشمند، تقویت هوش تحلیلی و موفق از مولفه های تفکر خلاق در طراحی کتاب درسی تعیین شد. آزمون خی دو نشان داد توزیع تفکر خلاق در کتاب تفاوت معناداری ندارد (p>0.05. مؤلفه های در کتاب به کار رفته ، اما تمرکز نامتوازنی روی مؤلفه ها وجود دارد: هوش تحلیلی و استیم در تمام بخش ها غالب و ذهن باز و تکنولوژی به ویژه در تصاویر و پرسش ها کمرنگ بودبنابراین کتب درسی نیاز به طراحی آموزشی متوازن برای بهره گیری از معیار های تفکر خلاق دارد | ||
کلیدواژهها | ||
تکنولوژی های هوشمند و تعاملی؛ هوش موفق؛ هوش تحلیلی؛ تفکر خلاق؛ ذهن باز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |