
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,909,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,533,886 |
مدلیابی ساختاری رابطه بین دینداری و مشارکت سیاسی: نقش میانجی ذهنیت فلسفی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.66062.4016 | ||
نویسنده | ||
هما رحمانی* | ||
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ساختاری رابطه بین دینداری و مشارکت سیاسی با نقش میانجیگری ذهنیت فلسفی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجانشرقی انجامیافته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی همبستگی است که به شیوه مدلیابی ساختاری انجام شده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجومعلمان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 04-1403بودند. برای تعیین حجم نمونه از اصول تعیین حجم نمونه در مدلیابی معادلات ساختاری استفاده و با شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 290 دانشجو انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها را پرسشنامه دینداری صافدل (1393) با 18 سؤال، پرسشنامه ذهنیت فلسفی اسمیت (سلطانی، 1387) با 42 سؤال و پرسشنامه مشارکت سیاسی فرج زاده (1393) با ۲۶ سؤال بود که بر مبنای طیف لیکرت از عالی(5) تا ضعیف(1) نمرهگذاری شده است. در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و AMOS استفادهشده است. یافتههای پژوهش به ترتیب نشاندهنده تأثیر متوسط و نسبتاً قوی دینداری بر ذهنیت فلسفی و مشارکت سیاسی است. ترکیب ذهنیت فلسفی و دینداری میتواند به ایجاد دیدگاههای چندبعدی و غنیتری درباره جهان و زندگی کمک کند، همچنین دانشجویانی با اعتقادات دینی قوی، به ارزشهایی مانند عدالت و مسئولیت اجتماعی اهمیت بیشتری میدهند و این ارزشها ممکن است آنها را به مشارکت در فعالیتهای سیاسی ترغیب کند. نتایج این مطالعه میتواند به افزایش امید و نشاط سیاسی و اجتماعی، انسجام ملی، تحقق نظام شایستهسالاری و توسعه پایدار کمک کند و سیاستگذاران و مدیران نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان را در طراحی سیاستها و خطمشیهای آموزشی، راهنمایی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دینداری؛ ذهنیت فلسفی؛ مشارکت سیاسی؛ دانشجو معلمان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |