
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,987,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,674,040 |
پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر بر اساس سبکهای مقابلهای، خودتنظیمی و باورهای هوشی با نقش میانجی انگیزه تحصیلی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66248.1244 | ||
نویسنده | ||
اکبر ابراهیمی اورنگ* | ||
گروه آموزش روان شناسی و مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی،۸۸۹-۱۴۶۶۵،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر بر اساس سبکهای مقابلهای، خودتنظیمی و باورهای هوشی با نقش میانجی انگیزه تحصیلی بود.این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 1900 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر اهر در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرها و گویه های مدل به تعداد 470 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، سبکهای مقابلهای یانگ، باورهای هوشی بابایی و انگیزه تحصیلی هارتر استفادهشده و روایی و پایایی آنها تأییدشده است. برای تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی، روابط بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون سنجیده شده و تحلیل دادهها از طریق روش تحلیل مسیر بهوسیلهی نرمافزارهای spss و amos انجام گرفت و همچنین روابط میانجیگری با استفاده از آزمون پوت استراپینگ بررسی شد.یافتهها نشان داد که بین انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p) و سبکهای مقابلهای، یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی بهطور مستقیم باانگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم رابطه معنیدار داشته است (05/0>p) و همچنین بهطور غیرمستقیم از طریق نقش واسطهای انگیزه تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم تأثیر معناداری داشتهاند (05/0>p). | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ سبک جبران افراطی؛ سبک اجتناب؛ خود راهبر؛ باورهای هوشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 |