
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,909,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,534,944 |
بررسی نقش تعدیلگری خودپنداره ریاضی در رابطه بین حل مسائل کلامی ریاضی و خودتنظیمی شناختی و انگیزشی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66071.1234 | ||
نویسندگان | ||
حمیده یزدی* 1؛ زهرا هاشمی2 | ||
1کاندیدای دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حل مسئله ریاضی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در آموزش رسمی مطرح است، زیرا با حل مسائل ریاضی توانایی حل طیفی از وظایف عملی و مسائل واقعی زندگی را به دست میآوریم. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان و خود تنظیمی شناختی و انگیزشی با نقش تعدیلگری خودپنداره ریاضی در پایان دوره اول متوسطه است. 195 دانش آموز دختر پایه نهم از دبیرستانهای دولتی شهر تاکستان به صورت تصادفی به آزمون حل مسئله ریاضی محسن پور و همکاران(1394)، پرسشنامه خودپنداره ریاضی صدقپور و همکاران(1396) و پرسشنامه خودتنظیمی پینتریج و دیگروت(1990) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss وSmart- PLS با آزمونهای t تک نمونه و مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی صورت گرفت. نتایج نشان داد بین ابعاد خودتنظیمی و حل مسائل کلامی ریاضی رابطه معنادر مستقیم وجود دارد. همچنین میان حل مسائل ریاضی با خودپنداره ریاضی نیز رابطه معناداری وجود دارد و در نهایت یافتهها بیانگر این است که خودپنداره ریاضی در ارتباط بین حل مسئله ریاضی و خودتنظیمی نقش تعدیلگر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله کلامی ریاضی؛ خودپنداره ریاضی؛ خودتنظیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |