
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,670 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,913,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,543,036 |
تحلیلی بر چارچوبهای سنجش تعالی پژوهش و ارائه الزامات سیاستی برای ایران | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.65452.1132 | ||
نویسنده | ||
قاسم آزادی احمدآبادی* | ||
عضو هیئت علمی، گروه ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور | ||
چکیده | ||
هدف: برخی از کشورهای جهان به منظور ارزیابی تعالی پژوهش و متناسب با بافت جامعه خود، چارچوبها و الگوهای ویژهای را تدوین و پیاده کردهاند. هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی چارچوبهای ملی تعالی پژوهش از نظر اهداف، شاخصها، سطوح اجرا و فرایند اجرا است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و بهرهگیری از الگوی بردی (1969) و نیز روش توصیفی مقایسهای انجام شده است. یافتهها: درمجموع 7 مورد شامل چارچوب تعالی پژوهش انگلستان، پروتکل ارزیابی استاندارد هلند، تعالی در پژوهش استرالیا، کمیته ارزیابی پژوهش ایتالیا، صندوق تعالی پژوهشی کانادا، ابتکار تعالی آلمان و برنامه ارزیابی پژوهش هنگ کنگ شناسایی و مقایسه شدند. مقایسه تطبیقی نشان داد که این چارچوبها اهداف، شاخصهای مورد استفاده برای ارزیابی پژوهشها، از نظر سطوح مقایسه (ملی، بینالمللی یا هر دو)، از نظر نحوه امتیازدهی به پژوهشها (عددی یا کیفی)، از نظر رویکرد (کمّی، کیفی یا ترکیبی) و از نظر فرایند اجرا شباهتها و تفاوتهایی دارند. نتایج: در مجموع لازم است تأثیرات و مزایای پژوهشها مورد ارزیابی قرار گیرد تا نقش و مسئولیت پژوهشهای دانشگاهی در جامعه مشخص شود. به این ترتیب ضرورت دارد با توجه به اقتضائات و ملاحظات کشورهای مختلف شاخصها و سنجههای جامع، دقیق و مرتبطی به منظور ارزیابی کیفیت پژوهشی به کار گرفته شود. اصالت و ارزش: این مطالعه تطبیقی، امکان مقایسه چارچوبهای ملی تعالی پژوهش را از نظر اهداف، شاخصها، نحوه امتیازدهی، رویکرد، سطوح اجرا و فرایند پیادهسازی فراهم میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
"تعالی پژوهش"؛ "سیاستهای ملی پژوهش"؛ " شاخصهای کیفیت پژوهش"؛ " چارچوبهای ارزیابی پژوهش"؛ " ارزشیابی تطبیقی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 |