
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,909,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,534,045 |
اتلاف دانش در دانشگاه های ایران: یک مطالعۀ مقایسه ای | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.64402.1120 | ||
نویسندگان | ||
مهدی شقاقی* 1؛ آیدا جاسمی2؛ پوریا راحت2 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد تا سطح اتلاف دانش را در دانشگاههای مورد مطالعه، بررسی کند و رابطۀ ابعاد اتلاف دانش را با متغیرهای جمعیتشناختی مشخص نماید و در نهایت، به تعیین مهمترین عوامل اثر گذار بر اتلاف دانش در دانشگاهها بپردازد. روششناسی: در تحقیق حاضر از روش پژوهش ارزشیابانه استفاده شده و برای ارزشیابی، از پیمایش استفاده گردیده است. ابزار سنجش، پرسشنامۀ استاندارد کلاین و همکاران (2023) بوده که پایایی و روایی آن توسط پژوهشگران نامبرده بررسی شده و تأیید گردیده است. این ابعاد پرسشنامه عبارت بود از اتلاف دانش صریح، ضعف در حفظ دانش ضمنی، تخصص نامربوط به شغل، و استفادۀ اندک از استعدادها. موردهای مطالعهشده، دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمایندۀ دانشگاههای دولتی، دانشگاه آزاد مرکزی تهران بوده است. پاسخدهندگان، کارشناسان آموزش دانشگاههای مورد مطالعه بودند. از روش نمونهگیری سیستماتیک برای انتخاب پاسخدهندگان استفاده شد و از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردید و حجم نمونه 157 نفر برآورد شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که هر چهار بُعد اتلاف دانش در دانشگاههای مورد بررسی بیش از حد متوسط است. همچنین، یافتهها نشان داد که اتلاف دانش صریح و تخصص نامربوط به شغل در دانشگاه آزاد مرکزی بیشتر از دو دانشگاه دیگر است. به علاوه، یافتهها نشان داد که ابعاد اتلاف دانش با مشخصۀ درونگرایی/برونگرایی پاسخگویان ارتباط معنادار دارد بهطوریکه پاسخدهندگان برونگرا بهطور معناداری بیش از درونگرایان معتقدند که اتلاف دانش صریح رخ میدهد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که تخصص نامربوط به شغل مهمترین عامل اتلاف دانش در دانشگاهها است. | ||
کلیدواژهها | ||
اتلاف دانش؛ مدیریت دانش؛ خلق دانش؛ اشتراک دانش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |