
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,909,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,534,149 |
از گسست تا پیوست: نقش هوش مصنوعی در مواجهه با چالشهای چندبعدی دانش | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
سخن سردبیر، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1403 | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.1999.19564 | ||
نویسنده | ||
رسول زوارقی | ||
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: این یادداشت سردبیر با هدف شناسایی و تبیین مهمترین چالشهای موجود در تولید، سازماندهی، دسترسی و انتقال دانش در جامعهی معاصر تدوین شده است. در این نوشتار، به چالشهایی چون موانع زبانی، دوگانگی دانش ضمنی و صریح، انزوای رشتهای، دادههای غیرساختاریافته، شکاف سواد کدنویسی، و فاصله میان دانش فیزیکی و دیجیتال پرداخته شده و نقش یکپارچهساز هوش مصنوعی در مقابله با این موانع و ایجاد زیستبوم دانشی فراگیرتر و بههمپیوستهتر بررسی میشود. روششناسی: این مقاله با رویکردی مفهومی و تلفیقی و با بهرهگیری از ادبیات میانرشتهای حوزههای مدیریت دانش، علم اطلاعات، مطالعات هوش مصنوعی و نمونههای تحول دیجیتال، نگاشته شده است. یافتهها: مقاله هفت چالش پایدار در چشمانداز دانش را شناسایی میکند و نشان میدهد چگونه فناوریهای هوش مصنوعی شامل پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین، گرافهای دانشی و ابزارهای تولید کد، در حال پاسخگویی مؤثر به این چالشها هستند. هوش مصنوعی میتواند دسترسی چندزبانه ایجاد کند، دانش ضمنی را استخراج نماید، محتوا را بر اساس سطوح شناختی شخصیسازی کند، دادههای بیساختار را سازمان دهد، برنامهنویسی را برای همگان قابلدسترسی کند، تبادل میانرشتهای را تسهیل کرده و داراییهای دانشی فیزیکی را حفظ نماید. در عین حال، این یادداشت بر ضرورت نظارت انسانی، تفکر اخلاقی، و توجه به عمق رشتهای در پیادهسازی هوش مصنوعی تأکید دارد. نتایج: هوش مصنوعی بهعنوان پلی میان شکافهای دانشی و تقویتکنندهای برای ظرفیتهای انسانی در حوزهی یادگیری، همکاری و تصمیمسازی ظاهر شده است. با این حال، حل مؤثر چالشهای دانشی نیازمند همکاری میانرشتهای، داوری انسانی و رویکردی ارزشمحور در بهرهبرداری از هوش مصنوعی است. اصالت و ارزش:این یادداشت، چشماندازی جامع از ماهیت گسستهی دانش در قرن بیستویکم ارائه داده و نشان میدهد چگونه هوش مصنوعی میتواند به برقراری عدالت دانشی، افزایش دسترسی و پیشبرد نوآوری میانرشتهای کمک کند. این نوشتار راهنمایی ارزندهای برای پژوهشگران، دانشگاهیان و سیاستگذاران علاقهمند به آیندهی زیستبومهای دانشی در جهان هوشمند فراهم میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
گسست دانش؛ هوش مصنوعی؛ یکپارچه سازی دانش میان رشته ای؛ دسترس پذیری شناختی؛ سازماندهی و انتشار دانش | ||
مراجع | ||
Amano, T., González-Varo, J. P., & Sutherland, W. J. (2016). Languages are still a major barrier to global science. PLOS Biology, 14(12), e2000933. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2000933
Canestrino, R., Magliocca, P., & Li, Y. (2022). The impact of language diversity on knowledge sharing within international university research teams: Evidence from TED project. Frontiers in Psychology, 13, 879154. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.879154
Fanaian, S., Peralta, D., Shapiro, J. T., Owens, K., Tarvin, R., & Iturralde-Pólit, P. (2022, April 11). Removing language barriers for better science. GlobalDev. https://globaldev.blog/
Farnese, M. L., Barbieri, B., Chirumbolo, A., & Patriotta, G. (2019). Managing knowledge in organizations: A Nonaka’s SECI model operationalization. Frontiers in Psychology, 10, 506330. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02738
Gordon, S. F. (2024). Artificial intelligence and language translation in scientific publishing. Science Editor, 47(1), 8–9. https://doi.org/10.36591/SE-4701-05
Harley, D., Acord, S. K., Earl-Novell, S., Lawrence, S., & King, C. (2010). Assessing the future landscape of scholarly communication: An exploration of faculty values and needs in seven disciplines. Center for Studies in Higher Education, University of California, Berkeley. https://escholarship.org/uc/item/15x7385g
Kazemitabaar, M., Chow, J., Ma, C. K. T., Ericson, B. J., Weintrop, D., & Grossman, T. (2023, April). Studying the effect of AI code generators on supporting novice learners in introductory programming. In Proceedings of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1–23). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3544548.3581294
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5(1), 14–37. https://doi.org/10.1287/orsc.5.1.14
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press.
Persky, A. M., & Robinson, J. D. (2017). Moving from novice to expertise and its implications for instruction. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(9), Article 6065. https://doi.org/10.5688/ajpe6065
Polanyi, M. (1966). The tacit dimension. Doubleday.
Reagan, A. (2025). Retaining tacit knowledge: The aging aerospace and defense workforce. GP Strategies Blog. https://www.gpstrategies.com/blog/retaining-tacit-knowledge-the-aging-aerospace-and-defense-workforce
Salkowski, L. R., & Russ, R. (2018). Cognitive processing differences of experts and novices when correlating anatomy and cross-sectional imaging. Journal of Medical Imaging, 5(3), 031411. https://doi.org/10.1117/1.JMI.5.3.031411
Singhal, A. (2012, May 16). Introducing the Knowledge Graph: Things, not strings. Google Blog. https://blog.google/products/search/introducing-knowledge-graph-things-not/
Smith, T., Stiller, B., Guszcza, J., & Davenport, T. (2019). Analytics and AI-driven enterprises thrive in the age of with. Deloitte Insights. https://www.perpejulantinstitute.com/wp-content/uploads/2019/08/DI_Becoming-an-Insight-Driven-organization.pdf
Tauro, D. A. (2021). Strategies for retaining organizational knowledge from retiring employees (Doctoral dissertation, Walden University). Walden University ScholarWorks. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/11739
UNESCO. (2023, March 29). Archives digitisation is key to preserve community heritage. UNESCO News. https://www.unesco.org/en/articles/archives-digitisation-key-preserve-community-heritage
Uzoma, O. (2021, November 16). Content translation tool helps create one million Wikipedia articles. Wikimedia Diff. https://diff.wikimedia.org/2021/11/16/content-translation-tool-helps-create-one-million-wikipedia-articles/
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 |