
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,909,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,534,756 |
تاثیر تمرین کم خطا و پر خطا بر دقت و الگوی پرتاب پنالتی بسکتبال در دانشجویان دختر | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 3، شماره 2، اسفند 1403 اصل مقاله (620.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.64032.1124 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز ایتی زاده تفتی1؛ حمیدرضا فلاح یخدانی2؛ سمانه السادات خلیلی راد* 3؛ فرزانه داوری4؛ آرزو نیازبخش5 | ||
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی گروه تربیت بدنی، دانشگاه یزد، یزد | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه تربیت بدنی.دانشگاه یزد.یزد | ||
3گروه رفتارحرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه | ||
4گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
5گرایش تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد، یزد | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تمرین کم خطا و پرخطا بر دقت و الگوی پرتاب پنالتی بسکتبال بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و با توجه به هدف، کاربردی میباشد. شرکت کنندگان در این پژوهش، 20 دانشجوی دختر از دانشگاه آزاد یزد، در محدوده سنی 20 تا 22، سال بودند که بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کم خطا و پرخطا قرار گرفتند. مراحل پیشآزمون، اکتساب، یادداری و انتقال (تحت شرایط تکلیف ثانویه) برگزار شد. در آزمون اکتساب، برای تحلیل دقت پرتاب پنالتی بسکتبال از تحلیل واریانس مرکب 2×2 و برای تحلیل الگوی پرتاب از آزمون کروسکال والیس، استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزار spss نسخه 23 و در سطح معناداری p <0/05 در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد، در طی جلسات اکتساب بین دو گروه، در آزمون الگو و دقت، تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در آزمون انتقال که همراه با اجرای تکلیف ثانویه بود یافتهها نشان داد که، گروه کم خطا بهدلیل یادگیری بهتر از گروه پرخطا، سریعتر به مرحله خودکاری مهارت دست یافتهاست. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت، گروه کم خطا در یادگیری پرتاب پنالتی بسکتبال عملکرد بهتری نسبت به گروه پرخطا داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرتاب پنالتی بسکتبال؛ تمرین کم خطا؛ تمرین پر خطا؛ دقت و الگوی پرتاب پنالتی | ||
مراجع | ||
Abbasi, F., Kimiayi, A., Safariyan, M. R., & Abedi, M. R. (2017). Psychometric properties of the Persian version of physical health questionnaire [Original]. Pejouhesh dar Pezeshki (Research in Medicine), 41(4), 275-281. http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1741-en.html AlaviNamvar. (2021). The Effect of Instruction of Basic Football Techniques on PerceptualCognitive Skills in the Field: Emphasizing on Observational and Implicit Learning. Azmı, A. M. N., Gesıkın, J., & Larry, B. A. (2020). Errorless and errorful learning: the effect on the discrete throwing task. Turkish Journal of Kinesiology, 6(4), 157-163. Bellomo, E., Cooke, A., & Hardy, J. (2018). Chunking, conscious processing, and EEG during sequence acquisition and performance pressure: A comprehensive test of reinvestment theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 40(3), 135-145. Capio, C. M., Poolton, J., Sit, C., Eguia, K., & Masters, R. (2013). Reduction of errors during practice facilitates fundamental movement skill learning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 57(4), 295-305. Conroy, P., & Lambon Ralph, M. A. (2012). Errorless learning and rehabilitation of language and memory impairments. Neuropsychological Rehabilitation, 2(2)137. El‐Kishawi, M., Khalaf, K., Masters, R., & Winning, T. (2021). Effect of errorless learning on the acquisition of fine motor skills in pre‐clinical endodontics. Australian Endodontic Journal, 47(1), 43-53. Farrow, D., & Buszard, T. (2017). Exploring the applicability of the contextual interference effect in sports practice. Progress in brain research, 234, 69-83. Homanian, D., Asadi, A., Takhtaei, M., Jahanbani, Z., & Rahmani, M. (2020). The Effect of Intensity of Secondary Task and Attentional Focus Instructions on Gaze Behavior and Accuracy of Dart-Throwing. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 12(3), 313-327. https://doi.org/10.22059/jmlm.2020.304064.1510 Homayounnia Firoozjah, M., Nazari Kakvandi, S., Ramezani, S., Beyk, M., & Barmaki, F. (2022). The Effect of Errorless and Errorful on Practice Children's Learning of Motor Skills: The Role of Reinvestment. Journal of Applied Psychological Research, 13(2), 71-93. Kashani, V., Momenzadeh, M., & Bagherli, Z. (2020). The Effects of Based on Error Learning and Practice Variability on Performance Accuracy and Mental Effort. Motor Behavior, 12(40), 37-50. Masters, R., & Maxwell, J. (2008). The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology,1(2).160-183.. Masters, R. S., van Duijn, T., & Uiga, L. (2019). Advances in implicit motor learning. In Skill acquisition in sport (pp. 77-96). Routledge. Maxwell, J., Masters, R., Kerr, E., & Weedon, E. (2001). The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A, 54(4), 1049-1068. Maxwell, J. P., Capio, C. M., & Masters, R. S. (2017). Interaction between motor ability and skill learning in children: Application of implicit and explicit approaches. European journal of sport science, 17(4), 407-416. Mehrabi, H., Shahbazi, M., Arabameri, E., Tahmasebi, S., & Boroujeni, H. (2021). The Effect of Contextual Interference in Implicit and Explicit Conditions on Motor Learning in Slow-Learning Children1. Motor Behavior, 13(45), 61-90. Naseri, A., Bahram, A., Salehi, H., & Daneshvar, A. (2019). The Effects of Errorless Practice on Learning an Aiming Skill in Mentally Retarded Adolescents. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 11(3), 295-310. Nazari Kakvandi, S., Saberi Kakhki, A., Taheri, H., & Rohbanfard, H. (2021). The effect of selected practice arrangement on acquisition and learning of the relative timing of a motor task: Emphasis on implicit and explicit approaches. Motor Behavior,13(45) :61-90. Parsafar, P., & Aghdasi, M. T. (2018). Effect of a Cognitive Secondary Task on Gaze Behaviors and Decision Making of Skilled and Novice Football Players. Motor Behavior, 10(32), 129-142. https://doi.org/10.22089/mbj.2018.5054.1588 Plass, J. L., Homer, B. D., Pawar, S., Brenner, C., & MacNamara, A. P. (2019). The effect of adaptive difficulty adjustment on the effectiveness of a game to develop executive function skills for learners of different ages. Cognitive Development, 49, 56-67. Russell, R., Porter, J., & Campbell, O. (2014). An external skill focus is necessary to enhance performance. Journal of Motor Learning and Development, 2(2), 37-46. Salehi, H., Mehrvarz, M., & Rafaei, M. (2018). Errorless Practice to Facilitate Implicit Motor Learning in Children. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 10(3), 367-384. https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.208461.1100 Sohbatiha, M., Jaberimoqadam, A. A., & Shahbazi, M. (2018). The Effect of Errorless, Error Full Practice and Scaling Equipment Methods on Learning of Basketball Free Throw Skill in Children. Motor Behavior, 9(30), 115-134. https://doi.org/10.22089/mbj.2017.4307.1511 van Ginneken, W. F., Poolton, J. M., Capio, C. M., van der Kamp, J., Choi, C. S., & Masters, R. S. (2018). Conscious control is associated with freezing of mechanical degrees of freedom during motor learning. Journal of Motor Behavior, 50(4), 436-456. Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 77-104. Wulf, G., Raupach, M., & Pfeiffer, F. (2005). Self-controlled observational practice enhances learning. Research quarterly for exercise and sport, 76(1), 107-111. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |