
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,909,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,534,789 |
زمینههای اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس در دورۀ قاجار (12۶۵-13۴۴ق.) | ||
فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | ||
دوره 15، شماره 41، دی 1403، صفحه 1-26 اصل مقاله (957.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiiph.2024.60719.2504 | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا آریان فر* | ||
استادیار بنیاد ایرانشناسی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ورود فناوریهای جدید ازجمله عکاسی به ایران در دورۀ قاجار، منشأ تحولات ژرفی در عرصههای گوناگون اجتماعی و فرهنگی شد. صنعت عکاسی در دورۀ محمدشاه به ایران وارد و گسترش آن، از دورۀ ناصری، با حضور عکاسان مرد آغاز شد و بهتدریج با علاقهمندی زنان، ورود زنان عکاس و تأسیس عکاسخانۀ بانوان، موردتوجه قرار گرفت. در طی این دوره، جامعۀ ایران همگام با تحولات جهانی، تغییرات بنیادینی در فرهنگ و هنر تجربه نمود که از نتایج آن، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زن در ساختار اجتماعی و فرهنگی بوده است. این مقاله به تحلیل زمینههای اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس و علاقهمندی زنان به عکس در دورۀ ناصری تا زمان کشف حجاب میپردازد. سؤال اصلی پژوهش، چگونگی استقرار و سازوکار این زمینهها و تغییرات اجتماعی-فرهنگی و نتایج آن است. هدف این مقاله، شناخت عوامل تأثیرگذار بر ورود زنان به فعالیتهای اجتماعی با تأکید بر زنان عکاس و عکاسی از زنان است که با روش توصیفیتحلیلی، متکی بر منابع تاریخی و تحقیقات معتبر و اسناد دورۀ قاجار و تکیه بر دیدگاه معیار جهانی ماتیلا و همکاران در تقسیمبندی مخاطبان پدیدههای جدید انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که با ورود دوربین عکاسی، در یک کنش جمعی، ابتدا زنان اشراف به عکاسی علاقهمند شدند و بهتدریج در اواخر دورۀ قاجار، فرصت مشارکت زنان از دیگر گروهها، در عرصۀ عکاسی فراهم گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
قاجاریه؛ فناوریهای جدید؛ ناصرالدینشاه؛ صنعت عکاسی؛ زنان عکاس | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
الف) منابع فارسی
کتابها
مقالات
پایاننامهها
روزنامهها
اسناد
ب) منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |