
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,360 |
تعداد مقالات | 16,663 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,905,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,527,114 |
پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر بزرگ؛ تلاش هایدگر برای عبور از زیباییشناسی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 19، شماره 50 - شماره پیاپی 20، فروردین 1404، صفحه 225-244 اصل مقاله (720.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.63494.3865 | ||
نویسنده | ||
حامد طونی* | ||
دکتری فلسفه غرب، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هایدگر معتقد است فهم متافیزیکی از هنر و نظریههای زیباییشناسانه سایهای سنگین بر نسبت ما با هنر و آثار هنری انداخته است. این موضوع هم به ساحت فهم و درک آثار هنری (در مقام مخاطب) و هم به ساحت ابداع آثار هنری (در مقام هنرمند) تسری یافته است. راهی که هایدگر برای برگذشتن از زیباییشناسی و حتی فراتر از آن برای عبور از سوبژکتیویسم ارائه میکند، «پدیدارشناسی هرمنوتیکی آثار هنری بزرگ» است. این راه از نظر او یگانه راه نزدیکشدن به ذات هنر است. او در این مسیر پدیدارشناختی به یک دور میرسد. دوری که یکسوی آن حقیقت هنر است و سوی دیگر آن اثر هنری. این مقاله درصدد بررسی این موضوع است که هایدگر چگونه با تحلیل پدیدارشناختی - هرمنوتیکی برخی آثار هنری بزرگ نشان میدهد که میتوان پلی پدیدارشناسانه به ماهیت هنر زد و در مسیر کشف حقیقت هنر قدم برداشت. در همین راستا در تلاش است برخی مقومات ذاتی هنر را تشخیص دهد. «رخداد حقیقت در اثر هنری» و «برافراشتن عالم در پرتو اثر هنری» از جمله این مقومات ذاتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ هنر؛ پدیدارشناسی؛ پدیدارشناسی هرمنوتیک؛ زیباییشناسی | ||
مراجع | ||
بیمل، والتر. (1387). بررسی روشنگرانه اندیشههای مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، چاپ دوم، نشر سروش. تامسون، ایئن. (1395). زیباییشناسی هایدگر (دانشنامه فلسفی استنفورد)، ترجمه سید مسعود حسینی، انتشارات ققنوس. ذاکری، مهدی و طونی، حامد. (1401). نسبت هنر، زندگی و اخلاق در اندیشه هایدگر، مجله تأملات اخلاقی، 3(1)، 7-26. فنهرمان، فردریش ویلهلم. (1394). فلسفه هنر به نزدیک هایدگر در «سرآغاز کار هنری»، ترجمه پرویز ضیاء شهابی، چاپ ششم، انتشارات هرمس. فنهرمان، فردریش ویلهلم. (1400). سوژه و دازاین: مفاهیم اساسی هستی و زمان، ترجمه احسان پویافر و فلورا عسکریزاده، نشر پگاه روزگار نو. کانت، ایمانوئل. (1397). نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ یازدهم، نشر نی. کلارک، تیموتی. (1396). مارتین هایدگر، ترجمه پویا ایمانی، چاپ سوم، نشر مرکز. هایدگر، مارتین. (1394). سرآغاز کار هنری، ترجمه پرویز ضیاء شهابی، چاپ ششم، انتشارات هرمس. هایدگر، مارتین. (1396 الف). هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، چاپ هفتم، انتشارات ققنوس. هایدگر، مارتین. (1396 ب). درآمدی بر متافیزیک، ترجمه و تحقیق انشاءالله رحمتی، نشر سوفیا. هایدگر، مارتین. (1399). نیچه، ج1، ترجمه ایرج قانونی. نشر آگه، چاپ هفتم. یانگ، جولیان. (1395). فلسفه هنر هایدگر، ترجمه امیر مازیار، چاپ سوم، نشر گام نو. Biemel, W. (2008). Martin Heidegger: An Illustrated Study. Trans. B. Abdolkarimi. Soroush Publication. (In Persian) Clarke, T. (2017). Martin Heidegger, trans. P. Imani, Markaz Publications. (in Persian) Dreyfus, H. L. (1985). Holism and Hermeneutics, in Robert Hollinger (ed.) Hermeneutics and Praxis, pp. 227-247, University of Notre Dame Press. Dreyfus, H. L. (1993). Heidegger on the Connection between Nihilism, Art, Technology and Politics, in The Cambridge Companion to Heidegger. Ed. C. B. Guignon. The University of Cambridge. Guignon, C. (1989). Truth as Disclosure: Art, Language, History, in The Southern Journal of Philosophy. Vol. 28. Department of Philosophy at the University of Memphis. Han-Pile, B. (2011). Describing Reality or Disclosing Worldhood, In Art and Phenomenology. Ed. Joseph Parry. Routledge. Heidegger, M. (1977). Gesamtausgabe. Val 5. ed. F. W. von Herrmann, V. Klostermann. Heidegger, M. (1996). Hölderlin’s Hymn “The Ister”, trans W. Mcneill and J. Davis. Indiana University Press. Heidegger, M. (2015). The Origin of the Work of Art, trans. P. Zia Shahabi, Hermes Publications. (in Persian) Heidegger, M. (2017 a). Being and Time, trans. S. Jamadi. Qoqnoos Publication. (In Persian) Heidegger, M. (2017 b). Introduction to Metaphysics, trans. I. Rahmati, Sophia Publications. (in Persian) Heidegger, M. (2020). Nietzsche (V. 1), trans. I. Qanuni, Agah Publications. (in Persian) Kant I. (2018). Critique of Judgment, trans. A. Rashidian, Ney Publications. (in Persian) Palmer, D. E. (1998). Heidegger and the Ontological Significance of the Work of Art, in British Journal of Aesthetics, Vol. 38, Oxford University Press. Surber, J. (2000). Art as a Mode of Thought: Hegel's Aesthetics and the Origins of Modernism, in Hegel and Aesthetics. ed. W. Maker, State University of New York Press. Thomson, I. (2016). Heidegger's Aesthetics (Stanford Encyclopedia of Philosophy). Trans. S. M. Hosseini. Qoqnoos Publication. (In Persian) Torsen, I. (2006). The Metaphysical Discipline of Aesthetics: Martin Heidegger on The End of Art, in Junior Visiting Fellows’ Conference Proceedings, Vol. XXI. Von Hermann, F. (2015). Heideggers Philosophie der Kunst. Eine systematische Interpretation der Holzwege-Abhandlung "Der Ursprung des Kunstwerkes", trans. P. Zia Shahabi, Hermes Publications. (in Persian) Von Hermann, F. (2021). Subjekt und Dasein: Interpretationen zu "Sein und Zeit", trans. E. Pouyafar & F. Askarizadeh, Pegah-e Roozegar-e No Publications. (in Persian) White, J. F. (2018). Heidegger's Conception of World and the Possibility of Great Art in The Southern Journal of Philosophy. 56(1), 127- 155. http://dx.doi.org/10.1111/sjp.12270 Young, J. (2016). Heidegger's Philosophy of Art, trans. A. Maziar, Gam-e No Publications. (in Persian) Zakeri, M. & Tooni, H. (2022). The Relation Between Art, Life and Ethics in Heidegger's Thought, Journal of Ethical Reflections, 3(1), 7-24. (in Persian) 20.1001.1.26764180.2022.3.1.1.3 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |